Påminnelse för parkeringsbot

Finns det någon gräns för hur länge ett parkeringsbolag får vänta med att skicka ut påminnelsen. Fick en kontrollavgift 13/3, ingen gul lapp på rutan och 25/8 kom påminnelsen.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med skriver du att du inte fått någon gul lapp på rutan. En parkeringsanmärkning ska överlämnas till fordonets förare eller fästas på fordonet, 5 § lag om felparkeringsavgift. I t.ex. NJA 2007 s. 799 hade fordonets ägare varken fått parkeringsanmärkningen överlämnat till sig eller fäst på fordonet utan enbart fått hemsänt på posten vilket ledde till att HD undanröjde betalningsansvaret för fordonets ägare då man ansåg att polismannen som utfärdade boten inte hade tillräckligt starka skäl för att inte på plats utfärda en korrekt parkeringsanmärkning.

Vidare till påminnelsen, så står det inte lagstadgat hur länge parkeringsbolagen ska eller brukar vänta med att skicka ut påminnelser efter att man fått en kontrollavgift. Om en felparkeringsavgift inte betalas inom föreskriven tid ska fordonets ägare påminnas om betalningsansvaret och uppmanas att betala avgiften, 6 § lagen om felparkeringsavgift, är vad som framgår av lagtext. Sedan verkar de olika (privata/kommunala) parkeringsbolagen ha egna policys vad gäller antalet dagar. Däremot är inte din skuld preskriberad så trots att du fått en påminnelse efter ett antal månader så innebär det inte att du undkommer betalningsskyldighet.

Du har möjlighet att överklaga. Tänk bara på att du ibland ska betala avgiften ändå, trots att du planerar att överklaga. Godkänns din överklagan, så får du i sådana fall pengarna tillbaka, Transportstyrelsen.

Hoppas detta besvarade din fråga, återkom gärna vid fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Mariam GhazaryanRådgivare