Parkeringsböter med tjänstebil

Hej

Jag kör tjänstebil och jag hag fått böter pga. fel parkering där med har chefen dragit av de på min lön utan att meddela mig.

kan man göra så har dom rätt och göra så utan och meddela mig?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En parkeringsböter är en personlig sanktion mot fordonets förare. Däremot så är det inte otroligt att den som är ägare till bilen står som ytterst betalningsansvarig för avgiften, men det blir då en skattepliktig förmån för den anställde. Det är på grund av detta ovanligt att den som är arbetsgivare betalar böter för sina anställda eftersom de då måste förmånsbeskattas.

Att böter och offentliga sanktioner inte får dras av regleras i inkomstskattelagen (se 9 kap. 9 § Inkomstskattelagen). Detta innebär att den anställde då inte heller har rätt till avdrag vid inkomsttaxeringen om denne betalar avgiften.

Vad detta sammantaget innebär är att du kommer att få betala parkeringsboten själv, annars så ska du förmånsbeskattas för det fall att arbetsgivaren betalar in boten.

Jag hoppas att detta gav dig klarhet i vad som gäller. Annars är du varmt välkommen att skicka ytterligare frågor till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Oliver SvenssonRådgivare