Parkeringsböter på privat mark

Har ställt en fråga tidigare men fick tyvärr inte med allt! Undrar också hur det är med nedanstående...

tyvärr att fråga om maxbeloppet man får ta ut för en felparkering är reglerat efter kommunernas taxa där vi har vår parkering! Där har de 600:- för en felparkering och 400:- för tidöverskridande eller ej erlag betalning!, och ännu mer för att stå på t.ex handikapplats eller farlig plats! Får man inte ta 600:- för den tidöverskridande om kommunen tar 400:- är frågan? -

Lawline svarar

Hej,

Enligt 4 § 1 st. lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering får kontrollavgiften inte överstiga den felparkeringsavgift som fastställts inom kommunen enligt lagen (1976:206) om felparkeringsavgift. Parkeringsavgiftens storlek bestäms alltså av varje enskild kommun men får vara lägst 75 kr och högst 1000 kr. Det innebär alltså att du inte får ta mer än vad kommunen gör. 400 kr i ditt fall.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare