FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt09/10/2016

Patreon - Remuneratoriska gåvor

Jag använder siten patreon.com för att låta de som vill göra donationer varje månad. Jag är musiker och får just nu in runt €800/månad. Jag vet att för crowdfunding gäller att om man ger något i gengäld för pengarna så måste man skatta, men donationer är skattefria. Via Patreon donerar folk samma summa oavsett om jag lägger upp en ny låt eller inte, men vissa månader lägger jag upp en ny låt. Jag har gjort det klart på min sida att jag kommer lägga upp musik oavsett om de donerar eller inte, men om de vill stötta mig kan de hjälpa mig genom att slänga en slant varje månad.

Jag vill gör min deklaration rätt då jag skattar som enskild näringsverksamhet första året, men jag tycker fortfarande verkligen att det här ska räknas som skattefria donationer då de inte får en produkt i gengäld direkt. Jag får betalt även om jag inte gör något en månad, men ger dom låtar så ofta jag kan såklart.

Vad säger ni om det här? Hur ska det skattas?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack föra att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring beskattning finns i inkomstskattelagen (IL).

Enligt 8 kap. 2 § IL är gåvor skattefria. En gåva kännetecknas av att den är en frivillig förmögenhetsöverföring som skett med gåvoavsikt. Gåvoavsikt föreligger inte om förmögenhetsöverföringen kan ses som en belöning för utfört arbete eller om man i framtiden förväntar sig att få något tillbaka av mottagaren. En sådan ”gåva” kallas för en remuneratorisk gåva. De flesta ”gåvor” mellan personer som inte har en personlig relation betraktas som remuneratoriska.

De donationer du får genom Patreon skickas på grund av att du antingen tidigare har skapat musik, eller för att ge dig möjlighet att i framtiden skapa musik. Du får inte dessa donationer för att du har en personlig relation med givarna, utan som belöning eller för att de vill att du ska fortsätta producera musik som de kan ta del av. Om du skulle sluta producera musik en längre period kan det antas att donationerna till slut skulle utebli.

Donationerna är alltså att betrakta som remuneratoriska gåvor och är därför inte skattefria. Donationerna är alltså skattepliktiga.

Mvh

Johan LandströmRådgivare