Påverkar kravbrev för nedladdning möjligheten att ta bolån?

Hej, vi har fått hem ett kravbrev från Njord lawfirm, där vi påstås ha laddat ner London has fallen.

Varken jag eller min fru har laddat ner den filmen då vi faktiskt såg den via netflix, men vi har ofta vänner och släkt över på besök och hittade en undertextfil på datorn om den filmen. Så vi vet inte ifall någon annan har laddat ner den och sedan kastat den. Skall även påpeka att vi haft någon som hackat vårat nätverk och lyckats logga in på min mail via våran IP adress. Vi känner att detta är mycket stressande med kravbrevet och undrar kort vad som går att göra. Om man skulle betala/ inte betala hur kan det påverka chansen att ta bolån eller dyl?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i det följande, i den mån det går, att besvara de frågor du ställt till oss. Rättsläget är något osäkert då det skickats ut en stor mängd kravbrev av samma typ som ni mottagit. Mig veterligen har advokatbyråerna ännu inte stämt någon utifrån kravbreven och det är därmed inte prövat om advokatbyråernas ståndpunkt är tillräcklig.

Jag kommer löpande att besvara dina frågor i texten samt avslutningsvis att ge min syn på situationen och ge råd.

Vi har ofta vänner och släkt över på besök och hittade en undertextfil på datorn om den filmen. Så vi vet inte ifall någon annan har laddat ner den och sedan kastat den.

De advokatbyråer som skickar ut breven har som ståndpunkt att man kan hållas ansvarig för upphovsrättsligt intrång även om man har lämnat ut sitt routerlösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk. Enligt advokatbyråerna vilar ansvaret på den som står för internetabonnemanget, inte vem som faktiskt laddat ner eller delat en film/serie. Efter hur advokatbyråerna resonerar är ni således skyldiga att betala, även om det är någon annan som har laddat ner filmen när de varit hemma hos er. Det är dock tveksamt om en advokatbyrå anser att ni är betalningsskyldiga för att ni blivit hackade.

Det ska poängteras att rättsläget är osäkert och åsikterna om vad som gäller juridiskt går isär. Det är ännu ej prövat i svensk domstol om advokatbyråernas ståndpunkt är riktig. På samma vis går åsikterna isär om man ska betala kravbreven eller inte. Som exempel kan nämnas å ena sidan Sanna Wolk, professor i upphovsrätt vid Uppsala universitet. Wolk har i media uppmanat folk att inte betala kravbreven då det i slutändan är upp till domstol att avgöra. Å andra sidan har Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, uttalat att det ur juridisk synvinkel är bäst att betala för det fall att man är skyldig.

Vi känner att detta är mycket stressande med kravbrevet och undrar kort vad som går att göra?

Eftersom ni undrar vad som går att göra måste jag poängtera det självklara i att ni kan välja att betala för att slippa mer oro. Det är dock helt upp till er själva om ni vill betala eller ej i nuläget. Kravbrevet skapar ingen skyldighet att betala. Vill ni inte betala har ni ingen skyldighet att kontakta advokatfirman och bestrida ärendet. Skulle ärendet sändas till inkasso måste ni bestrida det vilket bör ske skriftligen. Samma gäller om ärendet skulle skickas till Kronofogdemyndigheten.

Om ni bestrider ärendet kan advokatbyrån, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot den av er som står för abonnemanget. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om abonnentinnehavaren är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ovanligt att privatpersoner blir stämda för nedladdning av filmer. Det är heller ej prövat om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Om ärendet skulle gå till domstol och ni förlorar kan ni bli skyldiga att betala motpartens rättegångskostnader. Huvudregeln i ordinära tvistemål är att förlorande part står motpartens rättegångskostnader (18 kap. 8 § RB). I förenklade tvistemål är rätten till ersättning för rättegångskostnader begränsad (18 kap. 8 a § RB). Förenklade tvistemål är mindre mål som rör tvister som uppenbart understiger ett halvt prisbasbelopp (1 kap. 3 d § RB), f.n. 23.250 kr.

Om man skulle betala/inte betala hur kan det påverka chansen att ta bolån eller dyl?

Om ni betalar eller ej kommer inte i sig att påverka chansen att få bolån eller andra krediter. Det som i regel påverkar chansen till bolån och andra krediter är om man har en betalningsanmärkning registrerad hos Kronofogdemyndigheten. Någon sådan anmärkning får ni inte om ni betalar men heller ej om ni bestrider ärendet. Skulle ni bli stämda till domstol och åläggas att betala det begärda beloppet påverkar det heller inte er möjlighet att få lån. Det är först om ni inte betalar beloppet ni eventuellt dömts att betala som det kan registreras hos Kronofogdemyndigheten.

Mitt råd till er är att det i slutändan är upp till er själva om ni vill betala den begärda summan eller ej. Fördelen med att betala är att ni slipper oroa er framöver. Däremot är det diskuterbart om advokatbyråernas påstående att man är skyldig enbart för att man tillhandahåller ett nätverk är riktig eller ej. Likväl är det diskuterbart om man verkligen ska betala för något man inte gjort. Som rådgivare kan jag inte ge ett definitivt besked att man alltid ska betala eller att man alltid ska bestrida. Däremot är jag av uppfattningen att om ni vet att ni inte laddat ner filmen ska ni heller inte betala.

Viktigt att tänka på är att om fallet går till domstol är det motparten som har bevisbördan. Det innebär i fallet att advokatfirman som ombud för sin klient ska visa att ni faktiskt har begått det upphovsrättsliga intrånget, eller att det är visat att ni har ansvar för intrånget genom att tillhandahållit internetuppkopplingen.

Jag bedömer personligen risken för en stämning som förhållandevis liten; advokatbyråerna kommer inte att ha möjlighet att stämma alla som är misstänkta för nedladdning. Det innebär däremot inte att det är riskfritt att låta bli att betala. Om advokatfirman väljer att utfärda stämningar för nedladdningar kan den av er som står för abonnemanget vara en av de som stäms.

Skulle ni behöva mer hjälp eller ni skulle bli stämda rekommenderar jag att ni kontaktar en jurist som kan företräda er. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att ni bokar tid med någon av våra duktiga jurister hos Lawline!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare