FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/08/2015

Pension, efterlevande sambo, bodelning m.m.

Hej!

Jag har en fråga som jag skulle uppskatta jätte mycket om jag kunde få svar på!

Min mamma har varit sambo med min styvfar i 21 år, dom hade pratat om att gifta sig för att det skulle "bli lättare" för min mamma när han går bort så att hon bla skulle slippa behöva flytta då hyran skulle bli för hög osv (hyresrätt) han blev sjuk i cancer nämligen.

Men han avled innan detta hann fixas... det ända min mamma har är en fullmakt från honom på tex banken...

Vad kommer att hända nu? Med hans pension tex och de här andra grejerna? Han har 4 vuxna barn.

Har hon som har tagit hand om och vårdat honom hemma sista tiden rätt till något eller faller Allt till hans barn?

Väldigt tacksam för svar. . Hon är nämligen helt förkrossad inte bara av sorg utan också av att nu behöva flytta från sitt hem!

Mvh

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar sorgen och din mors situation.

Om han hade allmän pension så har efterlevande tyvärr ingen rätt att få ut pengarna, så länge han inte hade tecknat ett efterlevandeskydd. Det betalas dock sällan ut till sambor om de inte har haft eller har väntat gemensamt barn vid dödstillfället. Möjligheterna att som efterlevande få ut pensionspengarna är mycket större vid privat pensionssparande där pensionen återbetalas till den som man har angivit som förmånstagare.

Hans barn och sambo kan själva komma överens om hur dödsboets egendom ska fördelas. Jag utgår från att det inte finns ett samboavtal. Din mamma har enligt sambolagen åtminstone rätt till hälften av sakerna i hemmet, exempelvis möbler och andra lösa saker. Hon har alltså inte någon lagstadgad rätt till saker utanför hemmet såsom pengar och bilar.

Din mamma har rätt till ytterligare egendom om hon inte kommer upp i totalt 89 000 kronor efter hälftendelningen. Det är en regel som har till syfte att säkerställa att efterlevande sambo får en trygg ekonomisk situation.

Utöver hälftendelningen plus eventuell egendom för att komma upp till minst 89 000 kronor, har din mamma inte rätt till något mer ur kvarlåtenskapen, om inte något testamente säger annat. Det är lite snålare bodelningsregler för par som inte är gifta.

Hör av dig om du har några fler frågor.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare