FrågaAVTALSRÄTTGåva29/06/2023

Personen som gav mig en gåva har gett bort gåvan till en annan person, har jag rätt att få tillbaka min gåva?

Hej, julen 2022 fick jag i julklapp (finns bevis både som gåvobrev och ett omedelbart ett inlägg på Facebook så jag fick julklappen) en konsert biljett som gäller sommaren 2023, hon har vid flera tillfällen undvikit svara när jag frågat om denna, hon var senare otrogen och förhållandet tog slut. Nu har hon valt att ge denna biljetten till personen hon hade en affär med istället, har sagt att hon såfall får köpa den från mig, men vägrar och påpekar då att hon betalade för den. Har jag juridisk rätt att kräva ersättning för denna och är det såfall marknadsvärdet för stunden som gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom en konsertbiljett är lös egendom blir reglerna i Gåvolagen tillämplig och det är den lagen jag utgår från i mitt svar.

När är en gåva giltig?

För att en gåva av lös egendom ska vara giltig måste vissa villkor vara uppfyllda, (1 och 2 §§ Gåvolagen)

  • Det ska vara fråga om en förmögenhetsöverföring. Gåvan måste därför ha ett värde.
  • Den som ger bort gåvan måste göra det frivilligt.
  • Det ska finnas en gåvoavsikt. Detta innebär att den som ger bort gåvan faktiskt ska ha för avsikt att ge bort gåvan och att det inte är fråga om ersättning för utfört arbete.
  • Gåvan ska ha kommit i mottagarens besittning, eller så ska den som ger bort gåvan ha lämnat ett gåvobrev till mottagaren där hen förklarar att hen vill ge bort gåvan.

Av allt att döma verkar konsertbiljetten vara en giltig gåva. Detta innebär att gåvomottagaren (du) är den nya ägaren av biljetten och hon som gav dig biljetten saknar rätt att ta tillbaka den genom att ångra gåvan.

Godtrosförvärv

Du nämner dock att hon nu har valt att ge konsertbiljetten till personen hon hade en affär med. Om personen som fick konsertbiljetten var i god tro, det vill säga varken visste eller hade anledning att tro att kvinnan inte hade rätt att ge bort konsertbiljetten eftersom hon inte var ägare till biljetten kan det vara så att denna person har gjort ett godtrosförvärv, 2 § Godtrosförvärvslagen. Detta betyder att personen som nu har fått biljetten är den nya ägaren till biljetten förutsatt att denne var i god tro när hen fick biljetten.

Om så är fallet har du tyvärr ingen rätt att kräva tillbaka biljetten eller kräva någon ersättning från kvinnan eftersom biljetten var en gåva och du därmed inte har gjort någon ekonomisk förlust.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du vamrt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare