Personskada till följd av bristfällig byggnad som tillhandahålls för allmänheten

Hej! Min särbo halkade på ett trappsteg på Friends arena. Det är definitivt felkonstruerat eftersom det är nästan hälften så kort som de andra trappstegen i trappan och helt omarkerat. Matchen han skulle se slutade på akuten. Vi har foton på trappan.

Beskrivning: På väg ner i trappan tappade han fotfästet med höger fot. Han halkade med benet framför sig och känner direkt att något går av precis ovanför knät. Personal tillkallas och någon med sjukvårdsutbildning tittar på benet men kan inte ställa någon direkt diagnos. Han rekommenderar akuten. Han inser att han inte kan gå eller alls belasta benet, utan behöver hjälp att ta sig till akuten. Rullstol tillkallas av väktare på plats. Flera i publiken berättar att de halkat just där, eller sett andra göra det.

Vi har mejlat beskrivning till arrangören AIK Fotboll som svarat att Arenabolaget ska markera upp trappsteget. Men för min särbo är det inte slut med det. Väntan på operation tog tio dagar och nu är han sjukskriven i 12 veckor. Han har mycket ont och ska göra rehabiliteringsövningar.

Hur kan man få ekonomisk hjälp och ersättning för sveda och värk? Stämning? Hur gör man?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din särbo drabbats av en personskada är skadeståndslagen (SkL) tillämplig. Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar en personskada ska ersätta denna (2 kap. 1 § SkL).

Handlingen har orsakats av passivitet från fastighetsägarens sida. Enligt huvudregeln ersätts inte skador som uppkommer till följd av passivitet. Undantag finns dock. Den som tillhandahåller lokaler, som allmänheten har tillgång till har ett hårdare vårdslöshetsansvar. Bara genom att tillhandahålla dessa lokaler anses den som tillhandahåller lokalen framkalla fara.

Vidare måste det föreligga adekvat kausalitet mellan underlåtenheten att markera trappsteget och din särbos skada. Detta innebär att det ska finnas förutsebart samband mellan passiviteten och skadan. Skadan ska ligga i farans riktning och en fackman ska kunna förutse att passiviteten skulle kunna medföra olyckor likt din sambos. Att trappsteget är för kort/skiljer sig från resten utan att detta markerats måste anses öka risken för fallolyckor". Adekvat kausalitet måste därför anses föreligga.

Slutligen måste det föreligga vårdslöshet eller uppsåt för att skadan ska vara ersättningsgill. Att fastighetsägaren inte har markerat det avvikande trappsteget måste anses ha varit vårdslöst, eftersom risken för att trampa fel och skada sig likt din särbo är uppenbar. Eftersom du dessutom anger att flera andra i publiken berättat att de själva halkat där, eller sett andra göra det på samma plats måste fastighetsägaren ha vetat om problemet.

Vad omfattar skadeståndet?

Skadestånd till den som orsakats personskada omfattar ersättning för sjukvårdskostnad (5 kap. 1 § första stycket första punkten SkL), inkomstförlust (5 kap. 1 § första stycket andra punkten SkL) samt fysiskt och psykiskt lidande (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) (5 kap. 1 § första stycket tredje punkten SkL).

Sammanfattningsvis, din särbo har orsakats en personskada till följd av det bristfälliga trappsteget. Eftersom kraven för ersättning enligt skadeståndslagen är uppfyllda har din särbo rätt till ersättning för den skada han lider. Detta innefattar sveda och värk (eller om han får bestående men, lyte och men, inkomstförlust och eventuella sjukvårdskostnader. Mitt råd till er är att i första hand vända er till fastighetsägaren och framställa era krav på ersättning. Skulle ni inte nå framgång med detta kan ni lämna in en stämningsansökan vid tingsrätten och sedan pröva frågan i domstol.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare