Planerar att bli sambo med utländsk

Hej! Jag planerar att bli sambo med en utländsk man och han bor inte i Sverige. Hur kan vi registrera oss och hur kan han komma hitt?

Lawline svarar

Hejsan,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du har planer på att bli sambo med en utländsk man som inte har sin hemvist i Sverige så ska du vända dig till Migrationsverket. Ansökningsprocessen består av sju olika steg, alltifrån i fyllnad av ansökan till betalning av avgift och intervju. Du hittar mer och bättre information om hur detta går till på Migrationsverkets hemsida och jag väljer därför att skicka med länken: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/Sa-ansoker-du.html

Skulle du vilja att någon annan ska företräda dig i ditt ärende hos Migrationsverket kan du ge en fullmakt till den personen. En fullmakt kan till exempel ge någon annan rätt att ansöka, ta del av skälen för ett beslut eller överklaga ett beslut för din räkning. Behöver du hjälp med detta rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare