FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/12/2019

Polisanmäla anonymt brev

Hej! Jag har hittat ett brev bland mina ägodelar efter en separation. Det är inte signerat men jag vet vem som skrivit det, och brevet börjar med "Hej [mitt förnamn]" så det är otvivelaktigt skrivet till mig.

Brevet berör min separation och är skrivet av en familjemedlem till mitt ex. I brevet står det saker som "jag hoppas att du fucking skäms", "vem tror du att du är?", att hans liv med mig var ett helvete, att jag aldrig förtjänade honom, att jag tjatat till mig sex, att jag stulit från honom, att jag utpressat honom, att jag antagligen är en dålig människa och en "fucking fegis". Brevet avslutas med "lycka till med ditt skitliv".

Som ni kanske förstår har detta gjort mig väldigt upprörd och jag undrar om jag kan polisanmäla personen som skrivit trots att det inte står namn, och för vad isåfall? Vissa av anklagelserna mot mig som nämns i brevet har jag blivit polisanmäld av mitt ex för (stöld, misshandel) och det är fortfarande en pågående utredning såvitt jag vet - har det någon betydelse? (Vill inte göra min situation värre heller.) Blir väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Såklart att brevet gjorde dig upprörd, det var nog från vad jag kan utläsa av det meningen att det skulle beröra dig. Däremot är troligtvis ingenting i brevet att anse som en brottslig gärning som skulle leda till åtal eller någon form av upprättelse eller skadestånd. Det går inte att leda i bevisning vem som skrivit brevet eller vad det var ägnat att göra för skada. Det förekommer ingen spridning av brevet vilket då inte utgör ett förtal enligt brottsbalken 5 kap. 1 §. Det nämner heller inga former av hot.

Mitt råd är tämligen ojuridiskt och mer av den medmänskliga sorten; strunta i eländet. Gå vidare med ditt liv och sköt dina framtida åtaganden. Jag förstår att brevet upprör och skapar känslor men en rättslig process kommer med hög sannolikhet inte leda till något alls och sällan kommer något gott ur att klamra sig fast vid gamla sorger. Gå vidare och glöm brevet och lev gott!

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare