Polisens/statens skadeståndsansvar vid felaktigt indraget körkort

Hej jag tänkte fråga att har man rätt till att få ersättning av polisens dålig behandling?

Det är så att jag är taxiförare, jag blev av med körkortet i en månad pga polisen tyckte att "jag körde mot röd ljus" trafik ljusen var trasig och växlade inte till grön. Iallafall jag har bevisat dom genom att skicka en intyg från trafikkontoret att den trafikljusen var trasig. Fortfarande väntar jag åklagarens bedömning. Om åklagaren lägger ner ärendet har jag rätt att få nån ersättnin för dom dagarna jag blev av med jobbet? Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Staten ska ersätta rena förmögenhetsskador, som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten svarar (3 kap. 2 § skadeståndslagen).

Rena förmögenhetsskador är bland annat förlorad arbetsinkomst. Om ett beslut om indraget körkort varit bristfällig och inte leder till åtal eller strafföreläggande eller att körkortet återkallas slutligen, kan den beslutet gäller yrka ersättning för förlorad arbetsinkomst under den tid körkortet varit återkallat. Återkallelsen har enligt min bedömning emellertid skett i enlighet med körkortslagen och polisen är därför inte skadeståndsskyldiga.

Trafikkontoret ansvarar däremot för att lamporna ska fungera och om du som taxiförare visste om att de har varit trasiga, kan argumentet föras att även trafikkontoret borde ha vetat om detta och således ha åtgärdat felet. Det är av trafiksäkerhetsskäl särskilt viktigt att trafikljusen fungerar rätt. Det är med detta argument i första hand trafikkontoret som är ansvariga. Justitiekanslern (JK) är en myndighet som du kan vända dig till för skadeståndsanspråk mot staten. JK gör en prövning av ditt ärende och kan döma ut skadestånd till dig, läs mer här. Om JK inte handlägger din ansökan om ersättning, kan du ansöka om skadestånd enskilt vid domstol.

Skadeståndet avser endast utebliven inkomst för den tid som ditt körkort inte borde ha varit återkallat. Det kan alltså avse en annan tid än från dagen för den aktuella händelsen. Om du ska söka ersättning via JK eller enskilt måste du som ersättningsunderlag bland annat visa vad du tjänat tidigare och hur ditt arbetsschema skulle sett ut under den tid som du har varit utan ditt körkort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare