FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/05/2016

Principen om särförvaltning

Min hustru och jag Vi har ett hus gemensamt som jag är ensam ägare till.

Jag köpte det när vi var sambor sedan gifte vi oss utan att tänka på detta.

Jag har hela tiden stått för amortering

Räntor värme och el.

Min hustru har stått för möbler,mat och övrigt.

Mu säger min hustru att huset är mitt därför at hon inte står delägare.

Jag säger att det har liten betydelse

Då vi är gifta. Ven har rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga!

Regler om äktenskap återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB), se här. Ni har båda rätt i viss mån. Det föreskrivs i 1 kap. 3 § ÄktB att vardera maken råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Du äger alltså huset själv. Om det dock skulle bli äktenskapsskillnad delas husets värde, med avdrag för lån mm., mellan er i bodelningen. Din hustru har alltså rätt till en del i husets värde i en bodelning, men hon är inte ägare.

Eftersom att ni är gifta finns det vissa begränsningar i din rätt som ägare att råda över egendomen, då denna utgör er gemensamma bostad. Du får t.ex. inte avhända dig, pantsätta eller hyra ut den gemensamma bostaden utan din hustrus samtycke, se 7 kap. 5 § ÄktB.

Utöver de ovannämnda inskränkningar i din äganderätt är huset ditt ensamt såvida du står som ägare till det.

Hoppas detta gav lite klarhet. Om ytterligare funderingar uppkommer så återkom gärna i kommentarsfältet nedan.

Jonas TärnrothRådgivare