Problem med att ta lån för annans räkning

Köpt en bil på mitt namn till en annan. Lagt en stor handpeng på bilen. Bilens avbetalningar skulle betalas av den andra och skulden skulle lösas fortast möjligt. Nu vägrar den andra betala avbetalningar och lösa bilen. Kräver pengar tillbaka på dom avbetalningar som gjorts. Är jag skyldig att betala tillbaka? Bilen ska säljas och det blir en förlust för mej

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har köpt en bil på avbetalning, i ditt egna namn, men att bilen är till någon annan och att denne ska ansvara för avbetalningen. Jag utgår även från att du är ensam låntagare. Eftersom att du har ingått ett avtal med långivaren så är du bunden av detta enligt avtalsrättsliga principer som till exempel pacta sunt servanda, det vill säga att avtal ska hållas. Detta innebär att, om ingen annan omständighet föreligger, det är du som är skyldig att avbetala bilen enligt avtalet.

Sammantaget innebär detta att du är skyldig att göra avbetalningar enligt det ingångna avtalet.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare