FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/09/2018

Publicera övervakningsfilmer vid brott

Hej!

En butik i fråga har blivit bestulen. Förövarna finns tagna på kameraövervakningen. Men är det okej att publicera filmen från övervakningen på socialamedier och be om hjälp att identifiera personerna?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Din fundering är ifall det är okej för dig att sprida denna video på sociala medier för att identifiera personerna som kan ha begått brottet. Mitt råd till dig är att höra med polisen och i sådana fall lämna in filmen till dem i samband med bevisning för brottet, då de är en brottsbekämpande myndighet.

Ifall du skulle lägga upp videon på sociala medier finns det risk att du gör dig skyldig till brott, och det finns lagbestämmelser dels i brottsbalken men även i den nya kamerabevakningslagen. Exempelvis, skulle ett brott du löper risk att göra dig skyldig till förtal (5 kap 1§ Brottsbalken).

Kort sagt är det allra bästa du kan göra att vända dig till polisen med videon.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare