FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/11/2018

Räcker ett SMS som bevis i tingsrätten?

Bryter avtal av arbetsgivaren

Hej, jag skulle börja arbeta på ett säsongsjobb den 16 dec till mitten av april men arbetsgivaren bröt avtalet. Vi hade ett muntligt avtal som hon bröt för att anställa någon som tidigare jobbat där. Det enda bevis jag har av att jag fick jobbet är ett sms. Skulle det räcka i tingsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ett muntligt anställningsavtal har uppträttats mellan dig och arbetsgivaren men att du inte har fått någon möjlighet att börja arbeta på grund av att en annan person anställdes.

Uppkomsten av juridiskt bindande avtal

Om ett juridiskt bindande avtal har uppkommit mellan arbetstagaren och arbetsgivaren är arbetsgivaren skyldig att beakta reglerna i lagen om anställningsskydd och reglerna i kollektivavtalet, under förutsättning att arbetsgivaren är ansluten till ett sådant.

Det finns inga särskilda krav på hur ett anställningsavtal ska upprättas för att vara juridiskt bindande. Det innebär att ett muntligt erbjudande om arbete är således juridiskt bindande, det behöver alltså inte vara skriftligt för att utgöra ett bindande avtal.

I Sverige finns det två principer som heter fri bevisföring och fri bevisvärdering.

Fri bevisföring innebär att en part får ta upp vilken bevisning de vill och fri bevisvärdering innebär att domstolen får värdera bevisningen hur de vill. Gällande fri bevisföring finns det alltså inga regler för vilken bevisning som är tillåten eller inte och det är upp till domstolen att avgöra vilken vikt en viss bevisning ska ges.

Ett bindande anställningsavtal har uppkommit mellan dig och arbetsgivaren om du blev erbjuden anställning och muntligen tackade ja. Detta innebär att arbetsgivaren som utgångspunkt måste beakta reglerna i lagen om anställningsskydd och inte utifrån eget godtycke frånta dig anställningen.

Sammanfattningsvis

Ett SMS i detta fall är ett bevis på att ett anställningsavtal har upprättats mellan dig och arbetsgivaren och om arbetsgivaren fråntar arbetstagaren dennes anställning genom att anställa någon annan som i det här fallet kan det betraktas som ett avskedande. Enligt 18 § lagen om anställningsskydd får ett avskedande ske om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden gentemot arbetsgivaren. I det här fallet är det svårt att hävda när du som arbetstagare inte har haft någon chans att börja arbeta, varför en arbetstagare med stor sannolikhet skulle ha rätt att kräva skadestånd, enligt 38 § lagen om anställningsskydd.

Det är svårt att säga vad som räcker för att bevisa något i domstol. I en del fall kan ett SMS ha en avgörande betydelse men det är svårt att veta hur domstolen värderar bevisningen på förhand.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Lycka till!

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare