FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/09/2017

Räcker SMS för meddelande om höjd självrisk?

Hej Mitt försäkringsbolag har höjt självrisken och ändrat massa vilkor, dom hänvisar till ett SMS dom hävdar skickat och meddelat om det. räcker det för dom att meddela mig via sms?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I Sverige gäller avtalsfrihet och antagligen har de i försäkringsvillkoren du skrev när du tecknade försäkringen någon sorts villkor som tillåter dem att meddela förändring av villkor utan att du uttryckligen behöver godkänna dem. Om villkoren är oskäliga kan de ogiltigförklaras enligt 36 § avtalslagen, t.ex. om självrisken gick från 500 till 5000.

Angående själva metoden att skicka ett sms, så lär det inte vara några problem för dem. Det enda som krävs för ett s.k. preskriptionsavbrott, dvs påminnelse om en skuld, är att man skickar ett meddelande som är tillgängligt för gäldenären, dvs den som är skyldig någonting (5 § preskriptionslagen). Denna bestämmelse lär kunna tolkas analogt även för ditt fall eftersom det till sin karaktär liknar ett preskriptionsavbrott.

Det enklaste om du har något problem med det nya villkoret är att kontakta försäkringsbolaget men jag ser alltså inga problem rent rättsligt med SMS:et du fått.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare