Räknas avgift på företagarens hemsida som en del av mitt avtal även om det inte står i mitt avtal?

Hej,

Jag hade en inbokad tid på att byta dragkrogen på min bil måndag den 9/4. Torsdag den 5/4 ringde jag och ville avboka denna tid pga förhinder. Kundtjänst hävdade då att jag skulle få en avgift på 750 kr eftersom det var mindre än 48 timmar till avtalat tid (dom räknar tydligen arbetsdagar).

Denna bokning är bokat vi telefon och i bokningsbekräftelsen jag fick står det bara ``Avbokning en vecka innan är det kostnadsfritt´´ samt ``Avbokningen 48 eller 24h innan debiterar vi 750kr´´ men ingenting om arbetsdagar.

När jag pratade med tjejen i telefonhänvisade hon till att om jag går in på deras hemsida och läser betalningsvillkoren där står det tydligt att det ska vara arbetsdagar.

Min fråga är om jag är skyldig att betala denna avgift eller om jag kan motstrida mig den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att du bokat en tid med ett företag om att byta din dragkrok på bilen innebär att du ingått ett avtal som räknas som ett tjänsteavtal, eftersom ett byte av en dragkrok klassificeras som tjänst. Eftersom du säger "min bil" utgår jag ifrån att det är en bil du äger som privatperson och inte genom arbetet och att du således är att betrakta som en konsument. Normalt sett är konsumenttjänstlagen tillämplig på tjänster som utförs av en näringsidkare för en konsument men eftersom bytet på dragkroken inte har genomförts, är det inte möjligt att tillämpa konsumenttjänstlagen i din situation eftersom den främst berör situationer när det funnits ett fel i själva tjänsteutförandet eller att ett dröjsmål funnits. I ditt fall ligger problematiken snarare i själva avtalsingåendet och dess giltighet.

Som huvudregel ska ett avtalsingående vara ett uttryck för de medverkande parternas gemensamma vilja. När ett avtal har ingåtts är det rättsligt bindande vilket innebär att om någon av parterna bryter mot avtalet så ses det som ett avtalsbrott som kan leda till att hela- eller delar av avtalet ogiltigförklaras.

I din bokningsbekräftelse finns ingen information om att en avbokning på 48 h räknar in arbetsdagar. Det är möjligt att hitta denna information relativt lätt på deras hemsida verkar det som, men trots detta kan situationen även bedömas som att arbetsdagsvillkoret har varit undangömt och att det kan betraktas som ett överraskande eller oväntat villkor som inte förutsågs vid avtalsingåendet. Ett sådant villkor kan bedömas som oskäligt och kan leda till att summan på betalningsvillkoret sätts ned, alternativt att villkoret helt ogiltigförklaras [36 § avtalslagen].

Oväntat villkor?

Vid bedömningen av om ett avtal är belastat med tyngande, överraskande eller oväntade villkor görs generellt en relativt mild bedömning till fördel för konsumenten när det rör sig om en näringsidkare kontra konsument-situation. Anledningen till detta är att konsumenten givetvis anses vara mindre skyddad än näringsidkaren och att de behöver mer skydd från att vilseledas av näringsidkare. Din möjlighet att bestrida att betala avgiften beror alltså mest på om det går att anse att informationen om avbokningen kunnat hittats enkelt på deras hemsida. Det talar dock till din fördel att arbetsdagarvillkoret inte ens nämnts i din bokningsbekräftelse som i sin tur kan tolkas som en slags bekräftelse på att ett avtal har ingåtts mellan dig och näringsidkaren. Sådant som konsumenten inte ens känner till kan inte ses som en del av avtalet.

Min slutgiltiga bedömning

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den information du givit mig och utefter den information jag presterat här gör jag en bedömning om att det kan finnas en möjlighet för dig att hävda att arbetsdagarvillkoret har varit ett sådant villkor som ses som överraskande eller oväntat och som kan leda till en jämkning[nedsättning] eller en ogiltigförklaring av villkoret, alternativt att arbetsdagarvillkoret aldrig ens varit en del av avtalet eftersom det inte nämnts i din bokningsbekräftelse. En jämkning av villkoret innebär att summan på 750 kr nedsätts och du bara behöver betala en del av avgiften. En ogiltigförklaring av villkoret skulle innebära att villkoret aldrig varit en del av avtalet. En ogiltigförklaring av hela avtalet skulle innebära att "prestationerna återgår", vilket innebär att situationen ska återställas som att någonting aldrig hänt [de bytar inte dragkroken, du får tillbaka din bil och du behöver inte betala någonting].

Hoppas mitt svar klarade upp din situation lite mer. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare