FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/03/2018

Rätt att hämta saker när man blivit utslängd?

Min son åkte ut i tisdags, på onsdag kräver hon att min som skall hämta sitt. På torsdag hämtar han det som ryms i bilen. På söndag (trots att det varit barnkalas hos henne) kräver hon att min son skall hämta resten. På onsdag, en vecka efter att han åkte ut säger min son han kan komma. Hon nekar honom. Kan han gå in själv och hämta? Han är fortfarande skriven där och det gått 8 dagar?

Mvh

Ledsen mor

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Detta är en rätt knepig situation. När man flyttar ut så har man rätt att ta sina saker med sig. Däremot kan det bli problem om man flyttar ut och låter vissa saker stå kvar ett tag, såsom i det här fallet. Man får nämligen inte gå in i andras hem utan tillåtelse – inte ens om man har en nyckel (man begår då hemfridsbrott, 4 kap. 6 § BrB). Att han fortfarande är skriven där utgör en presumtion för att han fortfarande bor där. Men som du säger så har han redan flyttat ut, varvid det går att bryta denna presumtion genom att bevisa att han faktiskt flyttat. Jag tycker därför att det är säkrast att din son inte går in i lägenheten mot hennes vilja.

En annan sak är också att så länge din sons saker är i hennes besittning, och hon inte är med på att lämna tillbaka dem, så begår din son självtäkt om han tar dem ändå (8 kap. 9 § BrB).

Även hennes beteende i det här fallet kan tänkas vara brottsligt. Om hon vägrar att lämna tillbaka sakerna på din sons begäran utan anledning så är det ett olovligt förfogande över din sons saker (10 kap. 4 § BrB). Det tycks emellertid som att det här snarare är fråga om praktiska omständigheter till varför hon inte kan lämna ut sakerna på hans begäran, och inte att hon inte vill.

Om de inte kan komma överens om när din son ska få tillbaka sina saker så är det enda som din son kan göra för att få tillbaka sina saker mot hennes vilja att ansöka om handräckning hos kronofogden. Om din son vill så kan han i ansökan ange att han vill få ansökningsavgiften ersatt av henne.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare