FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/07/2018

Rätt att häva köp vid fel i vara

Hej! Sålde en bil som privatperson, berättade för köparen att den hade haft problem med kylsystemet och jag fått bytt en del o trodde det funkade nu, sedan köpte personen den o kommer två veckor senare och klagar att bilen kokar och vill ha pengarna tillbaka? Skrivit kvitto köpt i befintligt skick om det hjälper något priset var 22.000 .. tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du som privatperson sålt bilen är köplagen (köpL) tillämplig. Som jag förstår det vill köparen häva köpet på grund av att billen inte funkar, fel i vara.

Att du sålt bilen i befintligt skick påverkar självklart lite men det innebär inte att köparen inte kan häva köpet om varan, bilen i det här fallet, är trasig. Mycket pekar till att köparen har rätt att reklamera bilen då ni båda verkar vara överens om att ett fel finns och att det fanns innan köpet (19 § köpL). Detta innebär dock inte att han genast kan häva köpet. Du har rätt enligt 36 § köpL att själv avhjälpa felet om du vill detta.

Det ska dock sägas att köparen har en undersökningsplikt enligt 20 § köpL men denna plikt sträcker sig sällan så långt att den kräver mer än att köparen kollar igenom bilen efter synliga fel, optisk kontroll. Huruvida du kan säga att han inte uppfyllt undersökningsplikten beror till stor del på hur du formulerat dig när ni pratat om kylaren. Har du sagt till köparen att denne bör undersöka kylaren kan det anses vara en uppmaning enligt 2 stycket 20 § köpL och då kan köparen anses inte ha undersökt ordentligt.

Jag rekommenderar att du pratar med köparen och försöker komma fram till en lösning som fungerar för er båda och som kan göra kostnaderna så små som möjligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa Hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare