Rätt att ha konstverk i filmer.

Hej! Vi har gjort en kortfilm som ska visas på olika festivaler i Sverige. Vi har en scen då John Bauers tavla "prinsessan och trollen" syns i bild.

Min fråga är då ifall man får ha med det i filmen?

Tack i förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss för juridisk rådgivning!

Tillämplig lag: Upphovsrättslagen.

Huvudregeln är att upphovsrätten tillhör skaparen. Det innebär att kommersiella- och ideella rättigheter innehar upphovsmannen. Det finns emellertid undantag där det är okej att inte fråga om upphovsmannens
godkännande att använda verket. Dessa undantag stadgas i kapitel 2 i upphovsrättslagen.

Undantaget som vidkommer din situation mest är stadgadet i 20a § som innebär att det inte finns hinder från att ha med konstverket i bakgrunden av en scen i filmen. Detta förutsatt att det just rör sig om ett mindre inslag och inte har en övergripande betydelse för filmen. Vidare krävs det att ni respekterar upphovsmannens ideella rätt till sitt verk då denna rätt inte omfattas av inskränkningen, 3§ upphovsrättslagen.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare