Rätt till att tvinga sambo till flytt från villa

Jag flyttade in till en man då han ville så gärna jag flytta in till han, jag envisades att det var lite tidigt då han har problem med sitt ex och tvist med barn. Men han sa de löser vi för vi älskar varandra. Jag fick jobb på hans ort och bor långtifrån hans hemort. I bråk med sitt ex sa han att han vill inte jag ska bo kvar mera och att han tycker jag kan åka hem till min hemort. Mitt svar var då att jag jobbar här och måste först hitta nytt jobb och bostad. De skiter jag i svarar han. Jag har min adress hos han och även folkbokförd på hans adress i hans villa

min fråga är vad kan jag göra. Känns påfrestande bo kvar samtidigt söker jag såklart annat boende men för han är de att flytta direkt så fort de är en konflikt utan ens be om ursäkt för sitt beteende

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

I det här fallet utgör inte ert gemensamma boende samboegendom. (Samboegendom innebär att paret flyttat in i boendet tillsammans för gemensam användning enligt 3 § Sambolagen). Din partner bodde i huset innan ni flyttade ihop.

Av det som framgår av dina uppgifter är din partner ägare till fastigheten, vilket innebär att han har bättre rätt till egendomen. Det finns emellertid ett undantag som framgår av 22 § Sambolagen. Enligt bestämmelsen kan sambon som inte äger bostaden ändå ha rätt att överta den om det anses vara skäligt och om den bäst behöver bostaden. Dock tillämpas denna bestämmelse mycket sällan och dessutom ännu mindre när det gäller villa.

Din sambo har rätt att be dig att flytta. Dock ska det tilläggas att du borde ses som inneboende hos din sambo. Det innebär att du har tre månaders uppsägningstid som under vanliga "hyresförhållanden". Detta enligt 12 kap 4 § 1 punkten jordabalken. Du kan alltså inte bli utkastad och tvungen att flytta så fort din sambo för detta på tal.

Vid uppbrott har du alltså tyvärr ingen rätt att ta över fastigheten, då det är din sambo som äger den. Du behöver därför hitta något eget. Du bör dock kunna bo kvar i tre månader innan du måste flytta.

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Linnéa CarnrotRådgivare