Rätt till bodelning vid samboförhållandets upphörande

Hej!

Jag bor i en hyresrätt, mitt namn på kontraktet.

Har träffat en man som nu vill skriva in sig på min adress so care of.

Undrar över detta då jag är rädd att han vid ev framtida ovänskap/brytning kan göra anspråk på min lägenhet om han är inskriven som c/o. Han säger att vi kan skriva ett slags kontrakt att han inte kommer göra anspråk på min bostad.

Hur gäller lagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om mannen väljer att flytta in hos dig och även skriver sig på din adress kommer ni att betraktas som sambos enligt sambolagen. I 1 § sambolagen definieras sambos som två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll. I 2 § sambolagen finns det föreskrivet hur det enligt lag anses att ett samboförhållande har upphört. Det är antingen genom att någon eller dem båda ingår i ett äktenskap, de flyttar isär eller om någon av samborna avlider. Det innebär att om du och mannen skulle välja att flytta isär upphör ert samboförhållande. Då kan det bli aktuellt med en bodelning om någon av samborna begär det enligt 8 § sambolagen. Då ska samboegendomen delas mellan parterna med utgångpunkt i egendomsförhållandena den dag samboförhållandet upphörde.

Vad ingår i en eventuell bodelning?

Om någon begär en bodelning ska sambornas gemensamma bostad och bohag ingå i samboegendomen om de har förvärvats för gemensamt bruk. Vad som inte ingår i samboegendomen finns föreskrivet i 4 § sambolagen. Eftersom lägenheten inte förvärvats för gemensamt bruk ska det inte ingå i bodelningen.

Samboavtal

Det som mannen föreslår är ett så kallat samboavtal. I detta dokument gör sambos eller blivande sambos avtal om att bodelning vid upphörande av samboförhållande inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. I detta avtal finns det möjlighet till att mannen inte ska erhålla hyresrätten vid bodelningen. Formkrav på avtalet är att det ska vara skriftligt och undertecknas av båda parter. Avtalet behöver inte vara bevittnat. Fastän hyresrätten inte ska ingå i bodelningen eftersom den inte är förvärvad för gemensamt bruk är det alltid bra att ha ett samboavtal om man vill vara säker.

Undantaget

I 22 § sambolagen finns det dock ett undantag som är ganska ingripande. Den föreskriver att om den ena sambon innehar den gemensamma bostaden (både hyresrätt/bostadsrätt), har den andra sambon rätt att överta bostaden när samboförhållandet upphör om den sambon behöver bostaden bäst. Övertagande ska med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet anses skäligt. Om samborna inte har barn ska det finnas synnerliga skäl till att ett övertagande ska få ske. För att 22 § ska vara tillämpbar måste den sambon som inte innehar bostaden göra anspråk senast ett år efter att samboförhållandet upphörde. Om sambon lämnar bostaden ska det ske inom 3 månader. Denna bestämmelse är tvingande och kan således inte avtalas bort med ett samboavtal. Med förstående kan 22 § sambolagen kännas oroväckande över att en person kan ta över den bostaden man innehar. Dock ska det nämnas att synnerliga skäl är ett ganska starkt beviskrav och således kan en part inte ta över en bostad bara för att förhållandet upphört. En bedömning om skälen som framställs är godtagbar kan bara avgöras från fall till fall.

Råd

Mitt råd till dig är att om du vill att mannen ska flytta in bör ni skriva ett samboavtal. Hjälp med att författa ett samboavtal kan du få av Lawline (se här). Om du inte känner dig säker vänta med att låta honom flytta in, men ha i åtanke att bara för att han är skriven på adressen innebär det inte per automatik att han kan göra anspråk på den vid samboförhållandets upphörande.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare