FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/12/2018

Rätt till ersättning för fuktskadad husbil

Hej!

Vi har köpt en husbil privat.Två veckor efter köpet upptäcker vi att det finns is på golvet i ena hörnet.I det hörnen var det också sprutat fogskum. Under fogskummet är träet murket.Säljaren har gjort en fukttest på firma ua .Vid kontakt med säljaren tycker han att han är fri från ansvar är inte villig att stå för någon del av kostnad för åtgärd.Vi har inte varit i kontakt med någon firma för ev rep utan vill först kolla om vi har någon möjlighet att begära ersättning av säljaren alt firman som gjort fukttesten .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Köplagen är tillämplig om både säljare och köpare är privatpersoner, det vill säga där säljaren inte anses vara näringsidkare (1 och 4 §§ KöpL). Av din fråga framgår att ni köpte husbilen privat, köplagen är således tillämplig (KöpL).

Föreligger fel i vara?
För att ha möjlighet att begära ersättning krävs det att varan är behäftad med fel (30 § KöpL). Vad som anses vara fel framgår i 17-19 §§ KöpL. I 17 § första stycket KöpL stadgas bland annat att en vara ska anses vara behäftad med fel om varans egenskaper inte stämmer överens med vad som följer av avtalet. Vad som anses följa av avtalet är sådant som avtalats både muntligt och skriftligt innan köpet. Detta innebär att om felet står nedskrivet i köpeavtalet, eller om ni diskuterade husbilens skada i samband med köpet kan felansvar inte utkrävas.

Viktigt att notera är att köparen har en undersökningsplikt (20 § KöpL). Denna innebär att köparen inte får reklamera fel som denne måste antas känt till vid köpet. Det framgår inte riktigt vad som sades i samband med köpet. Om säljaren gjorde er uppmärksam på felet kan det innebära att undersökningsplikten inte anses uppfylld. Det verkar dock inte som att det är fallet. I ett rättsfall från Högsta Domstolen, NJA 1996 s. 598, fastslog HD att betryggande svar gällande eventuellt fel i varan kan minska undersökningspliktens omfattning. Fallet gällde, precis som här, fuktskada i husbil.

Påföljd vid fel i vara
Skulle husbilen anses vara behäftad med fel kan ni kräva avhjälpande enligt 34 § KöpL. Bestämmelsen fastslår att köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan extra kostnad. Av 34 § 3 st. KöpL framgår att då säljaren inte fullgör sin skyldighet att avhjälpa felet, har köparen rätt till ersättning för försvarliga kostnader att avhjälpa det. Detta innebär att då säljaren inte själv har möjlighet att avhjälpa felet enligt 1 st. har köparen rätt till ersättning för att lämna in varan på lagning.

För att åberopa fel måste slutligen reklamation ske inom skälig tid från det att köparen märkt eller borde märkt felet (32 § KöpL).

Slutligen vill jag förtydliga att ni som köpare har rätt att göra fler påföljder gällande vid fel i vara. Dessa återfinns i 30 § KöpL, där det framgår att då varan är felaktig och felet inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida, kan köparen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd.

Slutsats
Då jag inte känner till alla omständigheter i ert fall och inte har sett avtalet mellan dig och säljaren kan jag tyvärr inte svara på om ett fel föreligger. Av det som framgår av din fråga verkar det dock finnas goda chanser till att kräva prisavdrag.
Jag föreslår att du tar kontakt med säljaren och gör en reklamation. Detta gör du genom att framföra ett meddelande till säljaren där du påtalar felet. Ha i åtanke att denna typ av meddelande är bra att ha i skriftlig form för att bevisa att reklamationen har gjorts inom skälig tid. Om du vill ha vidare hjälp i ditt ärende kan du kontakta våra jurister och boka in ett möte direkt på https://www.lawline.se/boka.

Lycka till!

Aksinja RönnlundRådgivare