Rätt till skadestånd efter att granne placerat stora mängder snö på tomt

Hej,

När jag idag kom till mitt fritidshus ser jag att grannen som är åretruntboende har skottat hela sin mycket stora infart med plats för fem bilar helt ren från snö och lagt den på min tomt. Det är frågan om ett snöberg som ligger bara några meter från mitt hus. Under är det gräsmatta så inget blir förstört men det som oroar mig är allt smältvatten som blir. Mitt hus har källare och det finns inget dike utan till våren kommer det att bli oerhört blött på min tomt. Jag ska självfallet tala med grannen men vill först veta vad som gäller rent formellt - praxis och lagar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lös egendom

Eftersom det inte föreligger ett kontraktsförhållande med den som orsakat skadan, har du möjligen rätt till skadestånd för sakskada (2 kap. 1 § skadeståndslagen), förutsatt at sådan uppstår. Ersättningen ska motsvara sakens värde före skadan (5 kap. 7 § skadeståndslagen).

För att avgöra om rätt till skadestånd föreligger måste det företas en bedömning om personen som orsakat olyckan varit culpös (vårdslös). Denna bedömning görs i flera steg.

1. Vållande - Genom att placera snön på din tomt när ditt hus kan personen /eventuellt) vållat skada.

2. Adekvat kausalitet - Det måste sägas att det förelegat ett nödvändigt samband mellan handlingen och skadan, alltså kausalitet. Att placera stora mängder snö på annans tomt nära ett hus får sägas innebära fara för skada. Skadan får även sägas vara adekvat, eftersom eventuella vattenskador inte kan anses vara alltför en slumpmässig effekt av handlingen, vilket innebär att det föreligger adekvat kausalitet.

3. Culpa eller uppsåt - En person som placerar snön bör ha agerat culpöst. Sannolikt var personen medveten om riskerna. Personen hade kunnat vidta annan åtgärd.

Vänd dig först till personen för att diskutera saken. Vid eventuell skada kan dennes försäkringsbolag kontaktas. En domstolsprocess kan vara tidskrävande och kostsam. Du bör i vart fall ha rätt till skadestånd, i det fall skada uppstår, med bakgrund till de uppgifter du angivit.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare