Rätt till upphovsrättsskyddade verk efter publicering på sociala medier

Hej! Hur fungerar det om man vill marknadsföra sig som exempelvis fotograf eller illustratör främst på instagram men också Facebook. Finns det några risker att de använder mina bilder i andra syften eller har jag fortfarande upphovsrätt så de måste be om mitt samtycke?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En upphovsrättsinnehavare har exklusiv rätt att bestämma när ett verk ska offentliggöras (2 § upphovsrättslagen). I paragrafens tredje stycke regleras under vilka omständigheter ett verk är att anse som offentliggjort. Första punkten tar upp det fallet om det publicerats på nätet. Alltså är dina verk att anse som offentliggjorda ifall du lägger upp de på dina sociala medier. Efter att ett verk har offentliggjorts får det brukas av andra i vissa syften. Dessa handlar framför allt om olika typer av privat bruk som inte har med näringsverksamhet att göra (se 12 § till exempel). För att de ska få användas i näringsverksamhet efter att du offentliggjorts krävs fortfarande ditt samtycke till användandet. Således kan folk använda dina verk i begränsad utsträckning men inte för att tjäna pengar på dem.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare