FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/11/2015

Rätt till viss lön

Kan min chef sätta högre timlön på en nyanställd som är yngre än jag, saknar arbetslivserfarenhet, aldrig jobbat inom branschen och dessutom saknar utbildning? Den nyanställda fick 10kr mer i timlön, själv har jag jobbat där i två år, har 6års arbetsvana och är utbildad för detta arbete.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns inte någon lagstiftning i Sverige som ger en anställd rätt till viss lön. Genom kollektivavtal har det ansetts att arbetstagarnas intresse ska tas i beaktande i tillräcklig grad. Det finns alltså ingen rätt för dig att erhålla högre lön än de nyanställda som är mindre kvalificerade, men däremot kan din arbetsgivare eventuellt vara bunden av ett kollektivavtal som gör att du har rätt till högre lön än vad du har i dagsläget.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare