Rätten till semesterersättning vid uppsägning

Hej,

Jag hade ett vikariat på heltid i 7 månader som övergick till tillsvidare 30%, nu har jag blivit avskedad pga av olovlig frånvaro, som berodde på sjukdom, vilket jag kommunicerade till företaget! Men frågan är om jag har rätt till semesterersättning? Jag har inte fått semesterlön.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan som du har ställt är en arbetsrättslig fråga med inriktning mot semester och rätten till semesterersättning. Bestämmelser finns framförallt i Semesterlag (1977:480).

Du har rätt till semestersättning för de semesterdagar som du har tjänat in och som du inte använt dig av, se 28 § SemL. Jag rekommenderar dig att du i första hand vänder dig till din arbetstagarorganisation om du är medlem där. Om du inte är medlem i en arbetstagarorganisation rekommenderar jag dig att om du är i behov av ytterligare juridisk expertis kontaktar våra jurister som kan bistå dig i ärendet.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare