Rätten till semestersättning när anställning har upphört

Min son har slutat på sitt arbete och har 25 betalda sem.dgr att få ut. Företaget betalar ej ut dem för att

de har en uppgörelse med Fackförbundet. Min son är ej nyanställd. Kan Fackföreningen gå över sem.lagen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du har ställt en arbetsrättslig fråga med fokus på semester. I mitt besvarande av frågan kommer jag utgå från att din son har en innestående rätt till semester. Som du nämnt blir de dispositiva bestämmelserna i Semesterlag (1977:480) tillämpliga. Att en lag är dispositiv innebär att det är möjligt att mellan parterna. I det här fallet mellan arbetsgivare eller arbetsgivarorganisation och arbetstagarorganisation. Det som väl ska poängteras är att lagstiftningen utgör ett indirekt mimimikrav för din son som arbetstagare.

Utgångspunkten om din son har blivit uppsagd eller sagt upp sig själv och under förutsättning att han har tjänat in semester så har han rätt att få ut den i form av ledighet eller som semesterersättning enligt 28 § SemL och 30 § SemL. Det förutsätter dock att din son inte har påbörjat en ny anställning i samband med att hans tidigare anställning upphört och att han då gjort klart för respektive arbetsgivare att han vill att den intjänade semesterledigheten skall gå över till den nya anställningen.

Sammanfattningsvis kan arbetstagarorganisationen med kollektivavtal inte förhandla fram sämre villkor än vad som stadgas i de bestämmelser som jag har nämnt. Din son har alltså rätt till semestersättning för den semesterledighet som han har tjänat in.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare