Rättigheter gällande bostad vid äktenskapsskillnad

Hejsan!

Jag ligger en skilsmässa, där hon ägde huset.

Nu undrar jag,för jag har fått bo på hotell i 2 månader.

För hon slängde ut mig en lördagskväll.

Har inte jag någon besittning rätt alls?

Jag skall bo i en misär, borta från barna, hundarna.

Medans hon bor i samma vilka som VI bott 10år tillsammans i.ird

Äktenskapsförord gäller också.

Jag dränerat hela huset själv, byggt en fasad,stenmurar och häck.

Har jag inga rättigheter alls i denna situation?

Mvh/

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan du ställt gäller äktenskapsskillnad där bestämmelser framförallt återfinns i Äktenskapsbalk (1987:230). Du nämner att det finns ett äktenskapsord. Beroende på vad ni i äktenskapsförordet har avtalar om så blir utfallet olika. Bestämmelsen i 10 kap. 4 § ÄktB förklarar till exempel att det som har avtalats ska vara enskild egendom i ett äktenskapsförord kan tas med i en bodelning om båda makarna är överens om det. Utgångspunkten är enligt 7 kap. 2 § ÄktB att den egendom som i ett äktenskapsförord ska vara enskild är enskild egendom. I och med att jag inte vet vad som står i ert äktenskapsförord så är det svårt för mig att ta det i beaktande. Mitt svar kommer därför att utgå från vad som uttrycks i lag.

Bodelning vid äktenskapsskillnad

Utgångspunkten vid en äktenskapsskillnad är att makarnas egendom genom en bodelning ska fördelas enligt 9 kap. 1 § ÄktB. Vad som ska ingås i en bodelning bestäms i 10 kap. 1 § ÄktB. Där inkluderas inte makarnas enskilda egendom. Din fråga inriktas mer specifikt på den bostad jag förstår att ni har bott i gemensamt i tio år. I 11 kap. 8 § ÄktB finns ett undantag där den av makarna som bäst behöver bostaden har rätt att tilldelas bostaden i en bodelning. Noterbart är att nämnd bestämmelse inte gäller i de fall där maken genom gåva eller arv erhållit bostaden under förutsättning att det ska vara enskild egendom för maken. När ställning tas till vem av makarna som bäst behöver bostaden tas hänsyn till om någon av makarna har ensam vårdnad över gemensamma barn och vem av makarna som har störst möjlighet att finna en annan bostad. Dessutom så ska ett eventuellt övertagande vara skäligt utifrån situationen.

I fall där bostaden inte utgör enskild egendom till fördel av någon av makarna har den make som är ägare till bostaden rätt att få egendomen på sin lott 11 kap. 7 § ÄktB. Beroende på respektive makes egendomar i övrigt så kan en skifteslikvid utbetalas, vilket är en ersättning i penningbelopp på mellanskillnaden i fall där den ena maken inte får egendom motsvarande vad maken har rätt till.

Sammanfattning

Du har vissa rättigheter som förklaras ovan, men i och med att din fru är ägare till bostaden så är det troligaste att hon också får behålla bostaden. Däremot som jag tidigare nämnde så kan svaret bli ett annat beroende på vad som står i ert äktenskapsförord.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare