FrågaFAMILJERÄTTAdoption05/04/2018

Rättslig relation mellan bortadopterat barn och biologisk mamma?

Om vi är 4 syskon o en som är bortadopterad. Banken kräver en fullmakt av systern som är bortadopterad. För att avsluta mammas konto. Är det riktigt o rätt?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 4 kapitlet 8 § 1 stycket i föräldrabalken har er bortadopterade syster, i lagens mening, endast släktskap med sina adoptivföräldrar och inte med sina biologiska föräldrar. Den rättsliga relationen mellan er bortadopterade syster och hennes biologiska mamma klipps av helt efter adoptionen. Huvudregeln är därför att er bortadopterade syster inte ska behöva godkänna/ge fullmakt till sin biologiska mamma eftersom de inte längre har en rättslig relation genom släktskap.

Det framgår inte riktigt av din fråga i vilket sammanhang ni ska avsluta er mammas konto. Beroende på olika omständigheter kan det möjligtvis vara så att banken faktiskt behöver en fullmakt från er bortadopterade syster. Tex. om er bortadopterade syster har något avtal mer er mamma/banken eller om er mamma har testamenterat pengar till henne eller liknande.

Ni får gärna skicka in en ny fråga med lite mer omständigheter så kan vi försöka hjälpa er vidare och ge er ett bättre svar på frågan!

Med Vänliga Hälsningar
Annelie BurströmRådgivare