FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/12/2018

Rättspsykiatrisk undersökning och vad som gäller när det inte längre föreligger en allvarlig psykisk störning

Hej

Jag dömdes till rättspsykiatrisk vård och när vården upphör så undrar om man blir dömd igen blir det rättspsykiatrisk vård eller gör man en ny rättspsykiatrisk undersökning/paragraf 7. Sen undrar jag om man fått en diagnos sedan har cheföverläkaren tagit bort den och man inte har någon diagnos och inte heller led av en allvarlig psykiskt störning vid gärningen kan man på något sätt överklaga det till domstol när den redan gått i laga kraft?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Domstolen får inte besluta att du ska överlämnas till rättspsykiatrisk vård utan att det först har gjorts en undersökning i målet. Detta innebär att det måste göras en ny undersökning om du blir dömd för ett nytt brott. Detta gäller så länge den rättspsykiatriska vård du tidigare har dömts till har upphört. (se 3 och 4 §§ LRU)

Vad gäller borttagandet av diagnosen kan du inte överklaga domen i och med att den redan har vunnit laga kraft. Istället är det cheföverläkaren som omedelbart måste besluta att vården ska upphöra om det inte längre finns någon allvarlig psykisk störning. (se 51 kap 1 och 3 §§ RB och 13 § LRV)

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare