FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/08/2014

registrera gåvobrev gällande fastighet?

Jag och mina syskon fick för många år sedan en fastighet i gåva av våra föräldrar. I gåvobrevet finns bl.a. villkor om att "egendomen må ej tagas i mät" och en hembudsklausul. Båda mina föräldrar är i livet och alla är överens om att dessa villkor inte längre skall gälla. Hur gör man bäst detta? Kan man skriva ett tillägg eller ett nytt gåvobrev som ersätter det gamla? Skall dessa i så fall registreras - var då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att kunna ändra på villkoren i gåvobrevet måste både gåvogivarna och gåvotagarna kontakta lantmäteriet, säga att de inte ska gälla och skicka in en kopia av gåvobrevet.

Lantmäteriet prövar sedan ärendet och om det inte finns några hinder för att ändra dessa tas de bort ur registret.

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare