Regler för kallelse till årsmöte - ideell förening

En styrelse i en skytteförening har av årsmötet ej fått ansvarsfrihet. Det hör till saken att den styrelsen har avgått ordföranden kassören och sekereteraren på samma gång. En ny styrelse valdes på det årsmötet. Anledningen till att avgående styrelsen inte fick ansvarsfrihet var inte på grund av ekonomiska skäl utan en medlem tycker att deras jobb i styrelsen ej är korrekt utfört så som att det har ej varit några styrelsemöten (i stadgarna står det inte något om hur många styrelsemöten det skall vara mellan årsmötena) nya medlemmar har antagits och godkänts av styrelsen men vad han anser ej korrekt utfört.

Så min fråga vem kallar till ett nytt årsmöte. Den gamla styrelsen eller nya?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din skytteförening bör vara en så kallad ideell förening. För ideella föreningar finns det inte någon uttrycklig lag utan vägledning tas i praxis och god föreningssed.

Reglerna beträffande årsmöten ska finnas i föreningens stadgar. Där ska det framgå vem som ska kalla till det. Vanligtvis brukar det vara styrelsen som kallar till det, således bör det i din situation vara den nya styrelsen. De kommer då att lyfta frågan om ansvarsfrihet för den gamla styrelsen som en punkt på årsmötet. Det bör dock stå i föreningens stadgar vad som gäller för just din förening. Mitt råd till dig är därför att kolla i dem.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare