Representationsrätt för barn till testamentstagare

Hej

Jag ska få ärva en kusin till min mamma,hon har inga syskon ogift och i GA barn,hon hade uppgett 3 kusiner i sitt testament,då mamma är bortgången träder jag in i hennes ställe. Undrar hur lång tid det tar innan bouppteckningen är färdig,det ligger hos jurist. När måste senast en bouppteckning göras?Hon gick bort i juni iår. Mvh Anette Lindström Haacke

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Representationsrätt för barn till testamentstagare

Ett barn till en avliden testamentstagare får träda i hans eller hennes ställe om barnet är arvsberättigat enligt lag (11 kap. 6 § ärvdabalken). Kusiner har ingen lagstadgad arvsrätt och inte heller barn till kusiner (2 kap. ärvdabalken). Detta innebär att du inte har rätt att träda i din mors ställe. Om det däremot föreskrevs i testamentet att du, i det fall din mor avlider, får träda i hennes ställe har du rätt att ta del av arvet (11 kap. 1 § ärvdabalken).

Tidsfrist för bouppteckning

Bouppteckningen ska upprättas inom 3 månader efter dödsfallet och sedan skickas till skatteverket inom en månad från att bouppteckningen upprättats (20 kap. 1 och 8 § första stycket ärvdabalken). Om detta inte följs får skatteverket bestämma ny tid vid vite. Detta innebär att den eller de ansvariga för förseningen kommer att behöva betala en viss summa pengar till skatteverket om inte den nya tidsfristen följs (20 kap. 9 § ärvdabalken).

Råd

Jag rekommenderar att du kollar igenom testamentet och ser om det finns någonting som tyder på att du har rätt att träda i din mors ställe. Om du är osäker på vad testamentet innebär kan du kontakta en jurist eller ställa en ny fråga här på Lawline för att få hjälp med tolkningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga och

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare