Resa från Sverige med ett tidsbegränsat uppehållstillstånd

Hej!

Min man har en tidbegränsad uppehållstillstånd för 13 månader och och jag svensk pass och vi undrar om vi ska resa till Turkiet för krävs för min man att göra? Och går man att resa till Turkiet med en begränsad uppehållstillstånd!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att det inte ska vara något problem att resa in och ut ur landet under tiden som han har ett begränsat uppehållstillstånd. Det viktiga är att hans pass är giltigt när han åker ut och in till Sverige och att han har sitt uppehållstillståndskort när han återvänder. Observera dock att hans tillstånd fortfarande ska vara giltigt när ni återvänder annars kan han behöva söka nytt uppehållstillstånd och vänta utanför Sverige innan han får komma tillbaka.

Återkom gärna om du har ytterligare frågor,

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare