FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/12/2019

Resa till USA trots dom?

Hej

Har blivit dömd för ringa misshandel och har planer på att åka till USA som jag varit många gånger i

Domen blev böter och inget annat

Hur ställer man sig då till detta för ett visum

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tänker börja med att redogöra för vad som gäller kring belastningsregistret, för att sedan gå vidare med hur detta påverkar din möjlighet att resa till USA.

Belastningsregister

När uppgifter i belastningsregistret gallras, regleras i lagen om belastningsregister. Då du dömdes till böter kommer den så kallade "pricken" i belastningsregistret finnas kvar i fem år efter att domen meddelades, innan den gallras (17 §).

Jag kommer nedan redogöra för dina möjligheter att resa till USA, med utgångspunkten att mindre än fem år har gått sedan domen meddelades.

Visa Waiver och ESTA

Sverige deltar i det så kallade Visa Waiver-programmet. Detta innebär att om man reser till USA som turist eller på affärsresa i högst 90 dagar, kan man ha möjlighet att resa utan visum. Man ansöker då istället om något som kallas ESTA. Det är dock inte säkert att denna ansökan kommer godkännas, då du förekommer i belastningsregistret och vid ansökan måste svara på om du har dömts för brott.

Om du ansöker om ESTA och denna ansökan nekas, måste du istället ansöka om visum. En mer individuell bedömning görs då genom bland annat en intervju och det är möjligt att få ansökan godkänd trots domen.

Sammanfattningsvis kan sägas att domen försvårar dina möjligheter att resa till USA, men att få tillstånd till resan är fortfarande möjligt.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare