Resa utan uppehållstillståndskort

Hej jag väntar för min uppehåltillståndkort.Jag har haft beslut brev. Så kan jag resa till mitthemland bara med beslut som visar hag har beviljades till uppehåltillstånd.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Uppehållstillståndskortet är ett bevis på att en person har tillstånd att vara i Sverige. När du lämnar Sverige kan du göra det med sitt hemlandspass. När du kommer tillbaka krävs dock att du har kortet för att få komma in i Sverige igen, eftersom kortet är ett bevis på att du får bo här. Det räcker alltså inte med att visa upp beslutet utan du måste ha uppehållskortet för att undvika problem på flygplatsen. Du kan läsa mer om uppehållstillståndskort här. Om du har möjlighet att få kortet skickat till ditt hemland under tiden du befinner dig där funkar det också. Det viktiga är att du kan visa upp kortet när du kommer tillbaka till Sverige.

Återkom gärna till oss om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare