Sälja egendom efter bouppteckning, laga kraft och arvskifte

Om boupptäckning är registrerad av skatteverket men två personer har inte godkänt testamentet kan egendomen avyttras säljas?

Behöver man vänta i sex månader på att testamentet ska vinna lagakraft?

När kan arvskifte ske?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avyttra egendom

Flera konsekvenser kan aktualiseras i de fall dödsbodelägare avyttrar egendom ur dödsboet. Vid bouppteckningen ska den avlidnes alla tillgångar och skulder dokumenteras så som de var vid dödsfallet. Om egendom avyttras från boet innan bouppteckning har gjorts kan det vara svårt att förutse om den avlidnes skulder kommer täckas av tillgångarna. Om uppgifterna inte stämmer (dvs. egendom fattas) kan ansvar för t.ex. bedrägeri och förskingring bli aktuellt. Ingen avyttring får göras innan skulderna betalts eller betryggande säkerhet ställts för skulden. Om så har skett kan delägarna förpliktas återbära egendomen eller ersätta dess värde i enlighet med 18 kap. 6 § ärvdabalken (se här). I 18 kap. 3 § ärvdabalken (se här) stadgas att om någon företar en rättshandling för dödsboets räkning som inte är nödvändig, är handlingen bara giltig om tredje man (dvs. den som t.ex. köpt eller tagit emot egendomen som gåva) är i god tro, dvs. inte hade, eller borde ha haft, vetskap om att dödsbodelägaren inte hade rätt att företa rättshandlingen.

Har sålunda bouppteckning genomförts och skulder betalts, kan egendom avyttras.

Laga kraft

Ett testamente vinner alltså laga kraft när alla har godkänt testamentet eller om ingen klandrar det inom sex månader.

Arvskifte

Arvskifte sker när alla testamentstagare är överens om hur kvarlåtenskapen ska fördelas.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare