FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/11/2017

Sälja gemensam bostad utan makens samtycke

Vad gäller om den ena i ett äktenskap drabbas av sjukdom och inte längre kan bo kvar hemma och dessutom är mentalt frånvarande. Kan den kvarboende sälja bostaden utan medgivande. Hur går man till väga i en sådan situation.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huvudregeln i 7 kap. 5 § Äktenskapsbalken (ÄktB) är att en make inte får utan den andra makens samtycke sälja makarnas gemensamma bostad. Undantaget är dock att samtycke inte behövs om maken på grund av sjukdom eller annan anledning inte har förmåga att lämna ett giltigt samtycke, 7 kap. 7 § ÄktB. Ett giltigt samtycke anses inte kunna lämnas om maken inte har en förmåga att förstå vad samtycket avser.

Du beskriver den ena maken som sjuk och mentalt frånvarande. Då jag inte vet vad för sjukdom det rör sig om blir det svårt för mig att bedöma huruvida maken kan förstå vad samtycket avser.

Den gemensamma bostaden kan alltså säljas utan den andra makens samtycke, om ett giltigt samtycke inte kan lämnas på grund av att maken inte skulle ha förmåga att förstå vad ett sådant samtycke innebär. Om så är fallet bör sjukdomen/tillståndet styrkas med ett läkarintyg för att undgå kravet på samtycke.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare