FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/05/2018

Sälja samägd bostadsrätt på offentlig auktion

I oktober förra året separerade jag från min exman och flyttade ut från vår gemensamma bostadsrätt där han bor kvar. Jag har bett honom att köpa ut mig eller att ta över lånen eller att sälja lägenheten men han har vägrat och jag har bott inneboende under den här tiden.

I våras han valde en mäklare och la ut lägenheten till försäljning. De bud som kom in var under vad vi köpte för vilket ju skulle ge oss en skuld på lägenheten. Han menar på att om vi säljer med förlust så är hela skulden min då han inte vill sälja med förlust, vilket jag givetvis inte heller vill. Men jag vill inte ha lägenheten, jag har inte bott där på 7 månader och när han inte vill köpa ut mig så vet jag inte vad jag ska göra. Kan jag tvinga honom att ta över lånen/köpa ut mig? Kan han tvinga mig att stå kvar som ägare på en bostadsrätt jag inte har tillgång till hur länge som helst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni äger en bostadsrätt tillsammans och en av er vägrar att köpa ut den andre eller att sälja lägenheten. Du kan då ansöka hos tingsrätten om att tvångsförsälja läghenheten på offentlig auktion (6 § SamägL). Vanligtvis får man då ett lägre pris än marknadsvärdet vilket att ni riskerar att få en större förlust. Om din exman vill undvika detta bör han därför istället samarbeta med dig så ni kan sälja på vanligt sätt.

Din exman kan inte heller tvinga dig att stå för hela skulden bara för att du är den som vill sälja. Att eventuellt bli tvungen att sälja vid en för honom negativ tidpunkt var en risk han tog när han valde att samäga lägenheten.

Mvh
Johan Landström

Johan LandströmRådgivare