FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/04/2019

Säljare sålt vara till två personer, vem har bättre rätt?

Hej,

Jag har en incident då jag handlade på blocket.

Säljare annonserad ett kamera objektiv för 1000:-, jag chattade med honom, swishade över pengarna, han sa det skulle fixa utskicket när han kom hem. Dryggt en veckan efter, ingen kom, jag frågade, han sa att han var sjuk, skulle göra det några dagar efter på helgen. Men det gjorde han inte heller denna gång. Han sa att han kunde återbetala pengarna i väntetiden, jag tyckte det var vettigt, och lade till att han kunde skicka objektivet när han mår bättre.

Två veckor efter, när jag frågade igen, sa han att han sålt objektivet till en annan, att han bara "glömde" av vårt avtal innan (muntligt avtal gäller här i Sverige, eller?)

Vad tycker ni att jag kan och borde göra?

Hela online conversationer med säljare på blocket har jag tagit bild på, kan skickas om ni vill ha.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar den krångliga situationen och jag ska försöka förklara för dig så tydligt som möjligt hur du kan gå tillväga.

Kort tydliggörande av händelsen

Du har alltså visat ett intresse för att köpa ett kameraobjektiv och swishat till säljaren. Säljaren har efter betalningen sagt att han ska skicka kameran till dig. Vid det här skedet har ni alltså ingått ett avtal enligt avtalslagen (AvtL) 1 §. Ett avtal ska alltid hållas av båda parter oavsett om den är muntlig eller skriftlig. En fördel med det skriftliga avtalet är att den är lättare att bevisa, men både formerna är giltiga avtal och får konsekvenser om de bryts. Om den ena parten frångår avtalet, begår denne ett avtalsbrott vilket följden kan bli skadestånd. Jag antar att både du och säljaren är privatpersoner och därför utgår jag från köplagen i mitt svar.

En vecka går och du har fortfarande inte fått varan. Om jag förstår dig rätt har säljaren meddelat om att han kommer att skicka kameran och även återbetala dig summan du swishat. Här blir det lite svårt för mig att avgöra eftersom jag inte kan se eran konversation.

Det låter för mig konstigt att säljaren skulle gå med på att skicka en vara värd 1000 kr helt gratis till dig, men det beror på vad säljaren svarat dig efter att du lagt till att säljaren ska skicka objektivet när denne mår bättre. Jag utgår från att säljaren gått med på det.

Det som gör att det blir tydligt är att du kontaktar säljaren två veckor senare och att säljaren informerar dig om att denne har sålt objektivet till någon annan för att han/hon glömt erat avtal.

I sådana fall är det ett tecken på att ni varit överens om att du skulle få objektivet, trots att du fått pengarna tillbaka.

Avtal

Sammanfattningsvis har ni ingått ett avtal om att du ska få köpa objektivet till priset av 1000 kr. Det innebär att objektivet är såld till dig när du swishat över pengarna och säljaren meddelat att denne ska skicka varan till dig.

Säljaren har dröjt med att skicka objektivet och blir vid det här steget skyldig att betala skadestånd till dig om du lidit av någon skada (främst ekonomisk skada) till följd av dröjsmålet (förseningen). Säljaren har meddelat att du ska få pengarna tillbaka, vilket du gått med på. Det här resulterar i att objektivet fortfarande är ditt och att du får 1000 kr tillbaka.

Två veckor senare har du inte fått objektivet och det framgår inte av din fråga om du fått pengarna tillbaka heller. Du har fortfarande rätt till både objektivet och 1000 kr, enligt erat avtal. Att säljaren glömmer bort erat avtal och säljer objektivet till någon annan innebär att säljaren begått ett avtalsbrott.

Tvesala och godtrosförvärv

Nu kommer vi till nästa problem: säljaren har sålt objektivet till dig och en annan person. I juridisk mening kallas detta för tvesala och då finns det två scenarion som kan vara aktuella 1 kap 5 § Handelsbalken. Frågan är om säljaren skickat objektivet till den andra köparen eller inte.

Scenario 1: Om varan inte är skickad till köpare 2

Första scenariot är att du är den som har köpt objektivet först och att säljaren fortfarande har objektivet hos sig, då har du enligt lag bäst rätt till objektivet och ska få den skickad till dig 23 § 1 st Köplagen (KöpL)- du är alltså köpare nr 1 . Att säljaren då trots erat avtal skickar objektivet till köparenr 2 är en brottslig gärning ( olovligt förfogande 10 kap 4 § Brottsbalken BrB). Köpare 2 har inte gjort något brottsligt sålänge den inte visste att du redan köpt objektivet.

Scenario 2: Om varan är skickad till köpare 2

Andra scenariot är att köpare 2 fått hem objektivet och då har köpare 2 bäst rätt till objektivet enligt lag. Köpare 2 har då ett s.k. sakrättsligt skydd om köpare 2 inte visste om att du är köpare 1, se 2 § lagen om godtrosförvärv. Alltså har du som köpare 1 inte bättre rätt till objektivet fast att du köpte objektivet först.

Om köpare 2 visste om att du redan köpt objektivet, ska köpare 2 ge tillbaka objektivet till dig (eftersom du egentligen är ägaren) och då får köpare två kräva sina pengar tillbaka + ev. skadestånd från blocketsäljaren enligt 41 § KöpL s.k. hemulsansvar.

Skulle det vara så att köpare 2 varit i god tro ( inte visste om att du redan köpt objektivet) och har objektivet hos sig, har köpare 2 gjort ett godtrosförvärv. I detta fall får du som köpare 1 köpa objektivet av köpare 2 (köpare 2 är tvungen att sälja till dig enligt godtrosförvärvslagen 5 §). Dock måste du köpa tillbaka den inom 6 mån från att du fick reda på att köpare 2 fått den. Om köpare 2 säljer objektivet mer än 1000 kr, får du betala detta till köpare 2, MEN kräva mellanskillnaden av ursprungliga säljaren d.v.s. säljaren från blocket. Förutom att kräva mellanskillnaden från blocketsäljaren kan du även kräva skadestånd, eftersom denne inte hållit fast vid sitt löfte om att sälja objektivet till dig som den lovat, se 27 § Köplagen.

Om blocketsäljaren sålt objektivet till köpare 2 medvetet, alltså om den ville lura dig, kan du kräva blocketsäljaren på skadestånd enligt 30 § AvtL som handlar om svek. Det är svårt för mig att bedömma vilken summa du bör kräva, så det är lättare om du själv gör en rimlig bedömning med denna länk och länk som riktlinje. Blocketsäljaren blir även skyldig till bedrägeri enligt 9 kap 1 § BrB.

Sammanfattning

Jag kan inte säga exakt hur du ska gå tillväga, eftersom jag saknar den skriftliga konversationen mellan er. Så min bedömning baseras endast utifrån din beskrivning i frågan.

Utifrån din beskrivning har du helt enkelt rätt till objektivet och 1000 kr som du och blocketsäljaren varit överens om. Har blocketsäljaren inte skickat iväg objektivet till den andra köparen, ska den skickas till dig! Du kan även kräva skadestånd enligt 22§ (sen leverans) och/eller 27 § och 67 § Köplagen ( dock krävs det att du lidit av exempelvis en ekonomisk skada som nämns i 67 § KöpL och att du kan bevisa skadan).

Om blocketsäljaren redan skickat objektivet och köpare 2 fått den, får du enligt lag köpa tillbaka objektivet ( om köpare 2 är i god tro) eller få tillbaka den utan kostnad ( om köpare 2 är i ond tro).

Att få reda på vem köpare 2 är kan bli svårt om blocketsäljaren inte vill avslöja det. Om du inte får reda på vem köpare 2 är, blir min bedömning att att blocketsäljaren blir skyldig dig 1000 kr (som ni avtalat om att du ska få tillbaka) + skadestånd ( hemulsansvar enligt 41 § KöpL.) + skadestånd enligt 27 § och 67§ KöpL (om du t.ex. lidit någon ekonomiskt skada).

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Annars är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor! Länka gärna till detta inlägg för att underlätta besvarandet.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare