FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/06/2018

Säljarens ansvar för fel i såld bil

Jag har sålt en bil från 1964 och köparen har granskat bilen och motorn noga på plats. Han har även testkört och lyssnat.

Vi har skrivit under ett blocket-kontrakt.

I annonsen skrev jag vad som var gjort åt bilen samt att motorn blivit renoverad våren 2017

Och nu en vecka senare så ringer han och säger att motorn är slut.

Har jag någon skyldighet att hjälpa honom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i köplagen (KöpL).

När blir säljaren ansvarig för fel i en såld bil?

Enligt 17, 20 och 21 § KöpL krävs att tre förutsättningar är uppfyllda för att du som säljare ska bli ansvarig för den trasiga motorn. Jag kommer att gå igenom dessa förutsättningar var för sig.

Förutsättning 1: Du blir ansvarig om motorns standard inte motsvarar köparens befogade förväntningar. I det här fallet har köparen med största sannolikhet rätt att förvänta sig att motorn håller längre än en vecka. Speciellt med hänsyn till att motorn renoverades 2017. Juridiskt sett innebär detta att det föreligger ett fel i bilen.

Förutsättning 2: För att du ska bli ansvarig så måste felet ha funnits redan när bilen överlämnades till köparen. Du ansvarar därför inte för fel som har uppkommit efter överlämnandet eller för fel som har orsakats av köparen. Frågan är alltså om köparen kan visa att motorn redan före köpet var behäftad med det fel som orsakade att motorn nu "är slut".

Förutsättning 3: Du ansvarar inte för fel som köparen borde ha märkt vid sin undersökning av bilen. Frågan är här om felet var möjligt att upptäcka vid köparens undersökning och om köparen med hänsyn till hans kunskap och erfarenhet borde ha upptäckt det. Om inga felaktigheter kunde upptäckas vid granskningen av motorn eller vid provkörningen så tyder det på att köparen inte borde ha upptäckt felet.

Helhetsbedömning: Rent juridiskt så föreligger ett fel i bilen. Du blir ansvarig under förutsättning att köparen kan bevisa att felet redan fanns när bilen överlämnades till honom. Jag har inte tillräckligt med information för att kunna bedöma om det är sannolikt att köparen kan bevisa detta. Frågan du bör ställa dig är därför om köparen, exempelvis genom intyg från en bilverkstad, skulle kunna bevisa att felet fanns redan innan köpet ägde rum. Om svaret är ja så får du med all sannolikhet ansvara för felet.

Vilka krav kan köparen framställa mot dig?

Om du får ansvara för felet så är frågan vilka krav köparen kan framställa mot dig. Det finns fyra typer av påföljder som skulle kunna komma ifråga: avhjälpande, prisavdrag, hävning och skadestånd. Jag kommer gå igenom dessa påföljder var för sig.

Avhjälpande

Enligt 34 och 35 § KöpL kan köparen i första hand kräva att du åtgärdar felet. Om du inte åtgärdar felet har köparen rätt att själv åtgärda felet och kräva dig på ersättning för reparationskostnaderna. Om köparen dröjer orimligt länge med att kräva avhjälpande så förlorar han sin rätt att hålla dig ansvarig.

Prisavdrag

Om avhjälpande av någon anledning inte blir aktuellt så kan köparen kräva ett avdrag på priset enligt 37 och 38 § KöpL. Prisavdraget beräknas som skillnaden mellan bilens värde i felaktigt respektive felfritt skick. Om bilen exempelvis är värd 30 % mindre i felaktigt skick så blir prisavdraget alltså 30 %.

Hävning

Hävning innebär enligt 37 och 39 § KöpL att köparen får återlämna bilen och du får återlämna betalningen. Hävning är endast möjligt vid väsentliga fel. Att "motorn är slut" är med all sannolikhet att betrakta som ett väsentligt fel. Köparen förlorar sin rätt att häva köpet om han väntar orimligt länge med att framställa sitt krav.

Skadestånd

Om köparen har haft utgifter pga. felet så har han enligt 40 § KöpL rätt till ersättning i form av skadestånd. Exempelvis kan köparen kräva skadestånd om han har utgifter för att undersöka när och hur felet i bilen har uppkommit.

Sammanfattningsvis

Om du får ansvara för felet i bilen så måste köparen i första hand kräva avhjälpande. Prisavdrag och hävning kan endast krävas under förutsättning att avhjälpande inte blir aktuellt. Köparen har dessutom alltid rätt till skadestånd för utgifter som har uppkommit som en konsekvens av felet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare