FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/12/2018

Säljarens ansvar vid felaktig beskrivning av varan

Har precis köpt en beg bil som har gått 2140mil innan vi kom överens frågade vi om garantier.

det är 7års nybilsgaranti sa säljaren.jag frågade om servicarna var rätt gjorda säljaren svarade att den är servad som det ska.

hämtade bilen en vecka senare och på kvällen säg jag et kvitto på 1500 mils service var gjora 2mänader försent-

enl kia gäller nu inte nybilsgarantin.säljaren har ljugit om detta kan köpet gå tillbaka eller vad gör man ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde att komma till Lawline med din fråga!

Som jag har tolkat din fråga så har ett köp av en begagnad bil skett. Jag kommer även anta att du köpte bilen från en privatperson. I dessa fall så är det köplagen som reglerar situationen. Är det så att du köpt bilen från en näringsidkare (företag) så tillämpas konsumentköpslagen istället.

Jag kommer i det följande utgå från att säljaren är en privatperson.

Köplagen är tillämplig gällande all köp av lös egendom.

Vid tillämpningen av köp så beror många av de sanktioner som står till buds att det föreligger fel i varan. Vad som kan utgöra fel styrs av 17-21§§ i lagen. I ditt fall så har säljaren sagt att bilen har egenskaper som den inte har med uttalandet om att nybilsgarantin gäller.

18§ passar väl in i situationen. Enligt paragrafen så anses varan vara felaktig om varan inte överensstämmer med uppgifter som säljaren lämnat som kan antas inverka på köpet.

Att du direkt ställer frågan om garanti betyder i detta fall att det inverkat på ditt val att köpa bilen.

När väl fel föreligger så öppnar det för ett antal sanktioneringar, enligt 30- 41§§.

Det absolut första du måste göra är att meddela säljaren att varan är felaktig, eller med lagens ord reklamera varan enligt 32§. Gör du inte det inom kort kan din rätt till ersättning gå förlorad. Med denna reklamation behöver du inte ange vad du kräver, utan det kan du göra senare.

Vid denna tidpunkt så får du kräva att säljaren ska avhjälpa felet eller omleverera varan enligt 34-35§§. Dock kan ett köp som en använd bil inte omleveras, och ett avhjälpande i ett fel som denna är svårt att se framför sig.

Då säger 37§ att om avhjälpande och omleverans inte kommer på fråga så gäller prisavdrag och hävning.

Hävning kan endast förekomma om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig samt att säljaren kände till det. Jag kan inte från omständigheterna avgöra huruvida läget är så.

Prisavdrag enligt 38§ är dock aktuellt. Det betyder att priset för bilen sänks i enlighet med felets storlek.

Detta är troligen alternativet du vill ta.

Hoppas det besvarar din fråga. Har du någon annan fundering är det bara att skriva en kommentar nedan!

Tack.

Jakob WestlingRådgivare