Samboavtal

Hej Jag har en sommarstuga värderad till 900.00 samt en son Min sambo har tre barn sedan ett tidigare förhållande!

Hur skall vi bäst göra/skriva om hon vill känna sig delaktig i min sommarstuga? Vi har planer på att bygga till och koppla på oss på komunalt VA(tvångsanslutn.) Min tanke är att man gör en grundvärdering,låt säga 900.00 och sedan skriver att avtal oss emellan.. Därefter tar vi ett gemensamt lån på tillbyggnad samt VA! Om det sedan skulle visa sig att vi inte skall behålla stugan,av någon anledning, görs en ny värdering och vi delar på den summa som ÖVERSTIGER grundvärderingen(900.000)

Och hur skall/kan vi då skriva då tanken på min son som skall ärva denna egendom när jag inte finns vid liv längre?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Så som jag förstår frågan så är den bästa lösningen för detta ett samboavtal. Detta är dock ett väldigt komplicerat samboavtal varför jag starkt vill rekommendera dig att kontakta en jurist vid utformningen av detta.

Om du vill komma i kontakt med en jurist som kan hjälpa dig kan du boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare