Samboavtal, övertagande av bostad och bohag

Jag har varit sambo i 6 år. Från 2012 till januari 2018 har vi bott i en anhörigs lägenhet, sambons hade ej sin adress där.

Tidigare i år köpte vi hus men jag vill nu separera, vi har inget samboavtal. Vi vill skriva ett samboavtal så det blir lättare vid en separation vem som ska ha vad, den som köpt sakerna är den som får det vid separation.

1. Vad bör jag tänka på för att inte bli "lurad" genom samboavtalet ( partnern har lätt för hämnd )?

2.Han är den som har det bättre ekonomiskt ställt och köpt in saker som verktyg, förvaring till dessa mm. Har jag rätt till hälften av dessa när han köpt det för att kunna göra saker till huset, till oss, men bara han använder sakerna?

3.Om han tar huset och löser ut mig, (ägande 50/50) han betalade sin del av Kontantinsatsen kontant medan jag utökade mitt privatlån för att betala min del av den. Hur mycket bör han betala mig?

Ex: huset värderas till 1 600 000 kr, två bolån på 600 000 kr/lån, privatlån, 120 000kr (kont.ins.)+100 000 kr sedan tidigare.

4. Hur bedömer man vem som mest behöver bostaden? ( Sambolagen), vi har inga barn, jag har det dåligare ställt ekonomiskt.

5. Kan jag tvinga honom till försäljning?

6. Förklara mer tydligt vad som ingår i bohag förutom möbler, hushållsapparater. Verktyg? Köksredskap? Osv.

7. Vad är till min fördel? Samboavtal + bodelning eller endast bodelning( ej samboavtal)? Med tanke på att jag finansierat till saker i huset såsom tapeter, fönsterbrädet osv.

Önskar ej bli lottlös och missnöjd efteråt

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Jag kommer att besvara dina frågor i den nummerordning som du anger i din fråga.

De regler som gäller i din situation finns precis som du nämnt i sambolagen, förkortad SamboL.

1.Vad bör jag tänka på för att inte bli "lurad" genom samboavtalet (partnern har lätt för hämnd )?

Det jag kan råda dig att tänka på först är vilka saker ni tar med i ett eventuellt samboavtal. En delning enligt reglerna sambolagens bestämmelser inkluderar endast gemensamt bohag och gemensam bostad som förvärvats för gemensam användning (SamboL 3, 5, 6 §§). Kort sammanfattat så är det alltså bara den bostad ni bor tillsammans samt möbler, elektronik, köksredskap m.m. som ni köpt in under ert samboförhållande som ingår. Som du ser så lämnas en mängd saker utanför och det är den som äger saken som då får den. Jag skulle råda dig att försöka ta med så mycket som möjligt i samboavtalet så du vid en delning får mer än bara "bostad och möbler".

Sedan så skulle jag också råda dig att se till att ägandeförhållanden är reglerade, alltså att ni inte äger saker tillsammans. Detta eftersom när man äger saker tillsammans så blir samäganderättslagen tillämplig som kort går ut på att man måste vara överens om hur man ska använda det man äger. Det skulle kunna ställa till det ifall din sambo har lätt för hämnd.

Jag kan passa på att tipsa dig om att våra jurister på Lawline kan hjälpa dig att upprätta ett samboavtal till ett bra pris: https://avtal2.lawline.se/

2.Han är den som har det bättre ekonomiskt ställt och köpt in saker som verktyg, förvaring till dessa mm. Har jag rätt till hälften av dessa när han köpt det för att kunna göra saker till huset, till oss, men bara han använder sakerna?

Verktygen samt dess förvaring är att anse som bohag (SamboL 6 §). Av bestämmelsen så framgår det att bohag som används endast uteslutande för den ena sambons bruk inte ingår i bodelningen. Jag kan inte säkert svara hur man bedömt din situation. Jag tror dock att det mest sannolika vore dock att du skulle ha rätt till hälften av sakerna. Verktygen används visserligen mest av din sambo men de är inte tillräckligt personliga för just honom. Du kan ju också använda verktygen och dessutom så har de använts för att göra saker till er.

3.Om han tar huset och löser ut mig, (ägande 50/50) han betalade sin del av Kontantinsatsen kontant medan jag utökade mitt privatlån för att betala min del av den. Hur mycket bör han betala mig? Ex: huset värderas till 1 600 000 kr, två bolån på 600 000 kr/lån, privatlån, 120 000kr (kont.ins.)+100 000 kr sedan tidigare.

Av SamboL 16 § 2 st framgår det att vid det fall då en sambo löser ut den andra så är hen skyldig att överta lånen för bostaden eller om detta inte är möjligt att betala värdet av summan på den andre sambons lån. Det är alltså bara för bostadslånet som du kan få betalt för. I ditt exempel så skulle man få 600 000 kr samt de 20 000 kr man tagit för kontantinsatsen.

4. Hur bedömer man vem som mest behöver bostaden? ( Sambolagen), vi har inga barn, jag har det dåligare ställt ekonomiskt.

Bedömningen görs från fall till fall. Man kollar på saker som om samborna har barn, har man inga barn så minskar möjligheten att överta bostaden. Sedan så kan sambornas övriga tillgångar, ex. om en sambo äger flera fastigheter användas som underlag för bedömning. En sambos situation, ex. allvarlig sjukdom kan också vara ett skäl för att hen behöver bostaden mest.

Dock kort sammanfattat så kan jag säga att man brukar vara ganska sträng i den bedömningen och det är ganska få fall där någon anses behöva bostaden mest. Ofta brukar man ta i beaktande att man vid ett övertagande är skyldig att lösa ut den andra sambon och att man då lika gärna kan köpa en bostad. Gäller det en hyresrätt så brukar inte långa väntetider på en hyresbostad utgöra ett skäl för att man behöver bostaden mest.

5. Kan jag tvinga honom till försäljning?

Som jag har uppfattat frågan här så undrar du om du kan tvinga din sambo att sälja er bostad. Om jag förstår dig rätt så äger ni bostaden tillsammans vilket innebär att samäganderättslagen blir tillämplig.

Du kan ansöka hos en domstol om att bostaden ska säljas (samäganderättslagen 6 §). En försäljning kan dock hindras om din sambo har väldigt goda skäl för att en försäljning inte ska ske. Att din sambo motsätter sig försäljningen anses troligtvis inte som ett sådant skäl. Däremot kan din sambo kräva att ett lägsta pris på bostaden för vilken bostaden inte får säljas under. Det är en domstol som avgör om det priset som krävts är rimligt eller inte.

6. Förklara mer tydligt vad som ingår i bohag förutom möbler, hushållsapparater. Verktyg? Köksredskap? Osv.

Det finns ingen definitiv lista över vad som kan ingå i bohag utan oftast gör man en bedömning från fall till fall. Alla de saker du nu nämnt ingår i bohag.

Man kan säga att nästan allt som finns i en bostad brukar vara bohag. Det kan alltså vara elektronik, tavlor, mattor och annan inredning, lampor, m.m.

Observera att inte allt bohag ingår i bodelningen. Bohaget måste vara gemensamt, d.v.s. det ska inte endast användas uteslutande för den ena sambons bruk och det måste vara förvärvat för gemensam användning, alltså ni har köpt det för att använda det i ert hem. Saker som exempelvis köpts innan samboförhållandet ingår därför inte i en bodelning.

7. Vad är till min fördel? Samboavtal + bodelning eller endast bodelning( ej samboavtal)? Med tanke på att jag finansierat till saker i huset såsom tapeter, fönsterbrädet osv. Önskar ej bli lottlös och missnöjd efteråt

Jag skulle råda dig att göra ett samboavtal + bodelning i och med att du genom ett samboavtal kan få med fler saker i bodelningen och på så sätt få ut mer egendom

Jag hoppas att detta var till någon hjälp och skriv gärna en kommentar eller ställ en ny fråga om något var oklart eller jag uppfattat dig fel.

Jean NaboRådgivare