Samboegendom

Hej.

Jag och min sambo har separerat. Jag har köpt lägenheten vi bott i och allt är skrivet på mig. Har han ändå rätt till del av bostaden då? Vad gäller övrigt lösöre som enbart jag köpt?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas genom bodelning, om någon av samborna begär detta. Denna begäran ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde, 8 § SamboL.

Samboegendom utgörs av den gemensamma bostaden samt bohag, om denna egendom förvärvats för gemensamt bruk, 3 § SamboL. Med bohag avses möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet,6 § SamboL. Annan egendom än detta utgör inte samboegendom och ska således inte fördelas genom bodelning. Detta innebär att din bostadsrätt och ditt bohag kan komma att ingå i en bodelning om du förvärvat detta under tiden som samlevnaden pågått eller annars i syfte för att ni skulle flytta ihop.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om inte, är du välkommen att ställa följdfrågor.

Med vänliga hälsningar,

Jakob MelanderRådgivare