Sambos rätt till gemensam bostad.

Vi är sambo och har två barn tillsammans. Min sambo har två vuxna barn varav en är gift. Har min styvsons fru mera rätt till arvet efter min sambo ifall han avlider? Kan hon be mig flytta från vårat gemensamma hus som vi båda äger?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor ärver inte varandra om de inte skriver ett testamente om det. Vid den ena sambos dödsfall görs i normalfall en bodelning. I bodelningen ska samboegendomen fördelas lika (2 och 8 § Sambolagen). Till samboegendomen hör sambornas gemensamma bostad och bohag, dvs. ert hus om ni köpt det för gemensam användning samt allting i ert förhållande som ni införskaffat och använt gemensamt (3-7 § Sambolagen).

Den del av bostaden som inte är din efter bodelningen går högst sannolikt till din mans dödsbos, dvs. hans barns, och det kommer eventuellt bli en samäganderättssituation. Med andra ord kommer du äga en del av huset och din mans dödsbo den andra delen.

Du har även rätt att få lösa ut dödsboet ur, dvs. att dödsboet får motsvarande värde i pengar för den del av huset de säljer åt dig (16 och 17 §§ Sambolagen).

Sammanfattningsvis.

Din styvsons fru ärver inte direkt din man, din mans barn gör det. Dessutom har du rätt till din del av huset ifall huset är införskaffat för gemensamt bruk. Sammanfattningsvis kan hon inte be dig flytta från huset ifall du äger det.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare