FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/01/2017

Samkönat par, insemination och föräldraskap

Hej! Jag och min flickvän vill skaffa barn och insemineras i Sverige. Vi planerar att båda insimineras samtidigt och från samma donator och sedan söka gemensam vårdnad för barnen. Mina frågor är:

Kommer vi båda få hel föräldraledighet för varje barn? Underlättas det juridiska om man som samkönat par är gifta när man skaffar barn?

Om det skulle hända någonting med någon av oss under födseln att en av oss skulle avlida, får den andra modern då vårdnaden över det barnet eller skulle det barnet ses som föräldralöst?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldraskap
Om en kvinna insemineras med samtycke av hennes maka/partner/sambo, och det är sannolikt att barnet kommit till genom inseminationen, ska makan/partnern/sambon anses som barnets andra förälder. (Föräldrabalken 1 kap. 9 §) Om ni båda lämnar samtycke till varandras insemination, ska ni alltså båda anses som föräldrar till båda barnen. Det spelar ingen roll om ni är gifta eller inte, utan det räcker att ni är sambo.
Föräldraskapet måste även fastställas genom bekräftelse eller dom. Bekräftelsen av föräldraskapet kan ni lämna in till Socialstyrelsen för godkännande redan innan barnet föds (godkännandet bör dock inte ske förrän barnet är fött). På detta vis är ni båda att anse som föräldrar från och med barnets födelse och ni skyddas om det skulle hända något därefter. Om ingen bekräftelse är påskriven och den födande modern skulle avlida, skulle den andra modern behöva gå till domstol för att fastställa föräldraskapet till barnet, vilket inte är en process att rekommendera.
Blanketten för att bekräfta föräldraskap hittar ni här.

Vårdnad
När barnen föds står de endast under vårdnad av födande moder. (Föräldrabalken 6 kap. 2 §) För att ni ska få gemensam vårdnad om barnen måste ni även anmäla detta till Socialstyrelsen i samband med bekräftelsen av föräldraskapet. (Föräldrabalken 6 kap. 4 §) Hade ni varit gifta hade ni inte behövt göra denna anmälan, eftersom att barnen då automatiskt står under vårdnad av båda föräldrarna.
Blanketten för att anmäla gemensam vårdnad hittar ni här.

Föräldraledighet
Som gemensamma föräldrar till barnen har ni båda rätt till hel föräldraledighet. Förutsatt att ni har gemensam vårdnad om barnen, så ska de 480 dagarna föräldrapenning per barn delas lika mellan er och ni har alltså rätt till föräldrapenning under högst 240 dagar var för varje barn.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare