Sammanhängande semester och föräldraledighet under sommaren

Hej!

Jag kommer i sommar vara föräldraledig under juli månad med påföljande tre veckors semester. Räknas föräldraledigheten som semester i avseendet att jag skall ha fyra veckors sammanhängande semester eller kan jag kräva att min föräldraledighet skall följas av fyra veckors semester?

Tacksam för svar,

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är av arbetsrättslig karaktär och rör arbetsrätten. Bestämmelser om semester för arbetstagare regleras i Semesterlag (1977:480). Till en början är det är viktigt att skilja på semester och föräldraledighet. Som arbetstagare har du inte rätt till semester i anslutning till din föräldraledighet.

Arbetstagare har rätt till fem veckors semester, se 4 § SemL. Du har där rätt till fyra veckors sammanhängande semester mellan juni och augusti, enligt 12 § SemL. I och med att du har rätt till fyra veckors sammanhängande semester har du också möjligheten att inte utnyttja din rätt till sammanhängande semester i fyra veckor. Du kan ta ut den eller de semesterveckor som du inte tar ut på sommaren någon annan del av året.

Sammanfattningsvis räknas semestern som fyra sammanhängande veckor om du har framfört önskemål om att ha en sammanhängande semester om fyra veckor för din arbetsgivare. Semestern tar inte ut föräldraledigheten eller tvärtom. Du skall också notera att det inte är en rätt du har som arbetstagare att din föräldraledighet och semester planeras i anslutning till varandra.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare