FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut09/09/2018

Samtliga förutsättningar som måste vara uppfyllda för ett gilitgt avtalsservitut

Jag har ett avtalservitut som 7 personer ska skriva under. Vi kan inte träffas alla tillsammans. Avtalet kommer att skickas med post fram och tillbaka mellan oss. Måste namnteckningar bevittnas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen regel som säger att avtalsservitut måste bevittnas för att vara giltigt. Men det finns andra regler som måste vara uppfyllda för ett giltigt avtalsservitut ska föreligga. Dessa framgår av 14 kap. 1, 5 §§ Jordabalken samt NJA 2009 s. 656 och föreskriver följande.

1. Servitutet ska främja en ändamålsenlig markanvändning (nyttan för den härskande fastigheten ska överstiga belastningen på den tjänande fastigheten - efter en objektiv bedömning).

2. Servitutets ändamål ska vara av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten (får inte tillfredsställa ett tillfälligt behov - vare sig för fastigheten eller för ägaren av denna).

3. Servitutet ska innebära ett begränsat ianspråktagande för den tjänande fastigheten (servitutet ska avse en viss del av fastigheten - och inte för stor del av denna).

4. Servitutet ska upplåtas skriftligen av den tjänande fastighetens ägare (i den upplåtelsen ska den tjänande och den härskande fastigheten framgå, samt ändamålet med upplåtelsen).

Om inte dessa förutsättningar är uppfyllda så har inte avtalet någon verkan som servitut. Jag rekommenderar er därför att noga gå igenom samtliga förutsättningar - alternativt anlita någon som kan hjälpa er med det - annars riskerar ni att avtalet inte har någon betydelse som servitut.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare